• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lektury licealne a kino komercyjne : aksjologiczny wymiar edukacji filmowej

Thumbnail
View/Open
Lektury licealne a kino... (27.56Mb)
Author:
Ślósarz, Anna
Publisher:
Wydawnictwo Zakonu Pijarów, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 83-7629-084-7
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
lektury licealne
młodzież
film
adaptacje filmowe
kino w edukacji
Date: 2002
Metadata
Show full item record
Abstract
Niniejsza książka dotyczy aksjologicznego wymiaru filmów wykorzystywanych w licealnej edukacji polonistycznej oraz ich potencjalnego wpływu na systemy wartości uczniów. Główna teza to stwierdzenie, że licealiści postrzegają dwa odmienne systemy wartości: jeden zawarty w literackich lekturach (zgodny z tradycyjnym porządkiem aksjologicznym) i drugi, wpisany w filmy z nimi związane (adaptacje, filmy biograficzne itp.). Wskazane zostają wynikające stąd szanse i zagrożenia. Ze względu na współczesny brak metodyki nauczania filmu oddawana do rąk Czytelników książka nie zawiera analiz typu strukturalnego, lecz zorientowana jest na hermeneutyczną interpretacją poszczególnych dzieł. Do przeprowadzenia analiz i interpretacji wpisywanych w filmy systemów wartości, ideologii, przesłań oraz strategii twórców zastosowana została metoda analityczna. W zależności od rodzajów filmów i potrzeb wykorzystywano tu elementy analizy socjologicznej, a także paradygmatów interpretacyjnych, takich jak semiotyczny, psychologistyczny, Jungowski i ideologiczny. Rozważania wiążą się zatem z pedagogiką, psychologią, socjologią kultury, estetyką, filozofią, teorią i historią filmu. Warstwą aksjologiczną dzieł filmowych potraktowano jednak jako najważniejszą, a odniesiono się do nich jako do zobiektywizowanych wytworów społeczeństwa nazywających zbiorowe doświadczenia i dających możliwość wielokrotnego badania. Z inspiracji kognitywistycznych zatem wywiedziono studiowanie relacji film - widz w odniesieniu do warunkujących odbiór schematów poznawczych (zwłaszcza mitów i stereotypów) oraz uwzględnianie psychologicznych warunków odbioru, a także traktowanie rozumienia i interpretacji jako świadomych, racjonalnych działań odbiorcy. Zagadnienie to odnosi się do ponad 250 pełnometrażowych filmów fabularnych, w tym wybranych seriali telewizyjnych i filmów animowanych, które najsilniej powiązane są z aktualnymi programami nauczania języka polskiego w liceum. Wśród nich znalazły się również filmy komercyjne, jeśli odnoszą się do obowiązujących lektur albo bywają przez młodzież oglądane. Oznacza to, że poza obrębem pracy znalazły się m.in. filmy dokumentalne i krótkometrażowe.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10798
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image