• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2013, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2013, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rozumienie paradoksu wśród uczniów szkoły ponadgimnazjalnej

Thumbnail
View/Open
Rozumienie paradoksu... (673.1Kb)
Author:
Guzy, Anna
Ochwat, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 140, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4 (2013), s. [96]-115
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
paradox
interpretation
functional teaching
Date: 2013
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
The authors discuss defining and conditions of observing a paradox, the level of comprehension of structures based on a paradox among students, as well as what functions a speech based on contradictions may have. A paradox in the contemporary lyric poetry is a highly expansive device; its pervasive popularity has a reflection in works of the most significant poets, such as: Czesław Miłosz, Zbigniew Herbert, Wisława Szymborska, Jan Twardowski, Tadeusz Różewicz etc. This fact emphasizes the importance of the category and the need to observe how it functions. As yet, research on comprehension of a paradox among students has not been conducted, and the issue of a paradox itself has not been given a proper space in Polish literary studies. A paradox is one of the concepts which can prove to be problematic in reception of a written text. Despite being frequently used – or overused – in colloquial language, the notion seems to be elusive. The article accentuates the presence of the notion of a paradox in education, and presents a research experiment showing the way high secondary school students perceive it. Bożena Chrząstkowska’s and Zenon Uryga’s findings constitute a point of reference; Chrząstkowska showed comprehension of theoretical literary notions among students, whereas Uryga dealt with the reception of lyric poetry students among third year students. The understanding of a paradox has a tremendous significance in literary, linguistic and cultural education, since nothing is a paradox per se but emerges as one in a particular context.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8578
Collections
  • 2013, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image