Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis
Folia 9 Studia Ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia Il {2003}

Wtadystaw Kolasa
Epitafium dla ,Czasu Krakowskiego®
(1990-1997)

Bezspomym $wiadectwem polskiej transformacji spoleczno-ustrojowej staly sig
przemiany na rynku prasowym. System medialny — skadinad stusznie utozsamiany
z ,czwarta wladza” stanowil w okresie PRL jedno z najwazniejszych narzg¢dzi jej
sprawowania. Jego monopolista stat si¢ koncem Robotniczej Spotdzielni Wydawni-
czej — (RSW) ,,Prasa—Ksigzka-Ruch”, bgdacy wydawca wszystkich politycznie
waznych gazet i czasopism w kraju. Wszelkie decyzje, zar6wno zwiazane z biezaca
dziatalno$cia informacyjna, jak i kadrowe konsultowano z Polska Zjednoczong Par-
tia Robotnicza'. Nie dziwi wigc, ze opozycja posierpniowa nie zlekcewazyla roli
prasy i juz w trakcie obrad ,,okragtego stolu” wysunela zadania liberalizacji dziatal-
noéci wydawniczej®. Pierwszym osiagnigciem bylo przyzwolenie partii na publika-
cje ,,Gazety Wyborczej” (pdzniej wznowienia ,,Tygodnika Solidarmosé™), co w spo-
sob istotny przyczynilo si¢ do przelamania monopolu informacyjnego. Dalsze prze-
miany byly juz prosta konsekwencjg¢ wyboréw czerwcowych. Zauwazy¢ jednak na-
lezy, ze proces rozpadu RSW i przeksztalcania czasopism, nie dokonat si¢ od razu.
W zasadzie do konca roku 1989 wigkszo$é politycznie waznych gazet wciaz stero-
wana byla przez partyjnych redaktoréw i przez swoje tamy z niedowierzaniem re-
agowala na dokonujace si¢ przemiany, przyjmujac poz¢ konformistyczna; tylko nie-
liczne redakcje prébowaly emancypacji (np. ,,Dziennik Baltycki”)®. Istotny zwrot

! Dodajmy, ze nie chodzito wylacznie o wzgledy ideowe. Dla partii, jako gléwnego udzialowca RSW
kasa spéldzielni byla jednym z wazniejszych Zrédet finansowania.

2 Sprawozdanie z prac podzespotu ds. Srodkéw masowego przekazu (22 marca 1990), [w:] Materialy do
najnowszej historii dziennikarstwa, pod red. Aliny Stomkowskiej, t. 20, Warszawa 1992, s. 13-26.

3 Dziennik Baltycki” juz od 4 IX 1989 roku ukazywal si¢ z podtytulem ,,niezale2ne pismo Wybrzeza™.
Do emancypacji doszlo pod presjq dziennikarzy, ktérzy 12 VII wystosowali pismo do dyr. Gdariskiego
Wydawnictwa Prasowego. Zob. D. Gdarska, Transformacja dziennikéw poczytelnikowskich. ,Zeszyty
Prasoznawcze™ 1991 nr 1/2, 5. 105.



146 Wtadystaw Kolasa

przyni6st dopiero XI Zjazd PZPR (30 I 1990 r.), kiedy nastapilo jej rozwigzanie,
a nastgpnie przed zespolami redakcyjnymi stanal dylemat samookreslenia.

W drugiej polowie marca 1990 r. stalo si¢ jasne, ze RSW , Prasa-Ksiazka—
Ruch” ulegnie daleko idacej dekompozycji. Wezeéniej jednak, mimo postepujacej
w koncernie erozji w zwiazku z rozwiazaniem PZPR, wciaz podejmowano w Zarza-
dzie RSW goraczkowe zabiegi zaradcze. Liczono zapewne, ze uda si¢ utrzymad
integralno$é przedsi¢biorstwa lub jego wigkszej czgéci, a wplywy i udzialy przeka-
zac sukcesorce przewodniej partii — SARP. Juz 13 lutego w czasie obrad Rady Nad-
zorczej RSW ustalono, ze koncern ,;ma wydawa¢é pras¢ informacyjno-publicystycz-
ng o szerokiej orientacji lewicowej™. Preludium do dalszych dzialan staly si¢ pro-
pozycje zmian redaktoré6w lub proby obsadzenia dziennikéw ludzmi Socjaldemo-
kracji Rzeczypospolitej Polskiej (SARP), czego przykladem stala si¢ zmiana szefa
w ,,Gazecie Krakowskiej” (odwolanego red. Henryka Szydtowskiego zastapit Andrzej
Urbanczyk)®. Ostatecznie 16 marca decyzja Walnego Zgromadzeniu RSW wigk-
szo$¢ udzialow przekazano SARP. Manewr ten jednak wkrétce zakwestionowala
komisja rzadowa ds. majatku partii politycznych® i skutecznie zablokowata utrwale-
nie nowej siatki przynaleznosci.

Od polowy marca prace na ustawg likwidacyjna nabraly tempa. 22 marca 1990
zostala przeglosowana w Sejmie, 30 marca potwierdzil ja Senat. 6 kwietnia premier
powotat Komisj¢ Likwidacyjna, a w dwa tygodnie péZniej pierwszych pelnomocni-
kow terenowych’. Rola Komisji bylo tymczasowe przejecie kierowania koncernem
RSW i przygotowanie prasy do prywatyzacji.

Jak latwo dostrzec sytuacja prasy byla wysoce niepewna. Pod znakiem zapyta-
nia znalazla si¢ przyszto$¢ wszystkich dziennikéw, o ktérych losie rozstrzygnaé
mialy decyzje Komisji Likwidacyjnej podjete w najblizszych miesiacach. Nie dziwi
wige, ze liczac na rychly rozpad koncernu podjgto niezalezne inicjatywy wydawni-
cze. Juz w lutym 1990 r. wydano pierwszy numer krakowskiej mutacji ,,Gazety Wy-
borczej”. W marcu dolaczyly jeszcze dwie: prywatna ,.Depesza” oraz wydawany
przez dziennikarzy podziemnej ,,Arki” dziennik ,,Czas Krakowski”. Na krakowskim
rynku prasowym zrobilo si¢ bardzo ciasno; wliczajac sportowe ,,Tempo” ukazywato
si¢ tu az 7 gazet regionalnych, co bylo zjawiskiem bezprecedensowym i szybko
przerodzito si¢ w walk¢ o przetrwanie. Konkurencji tej jako pierwsza nie wytrzy-
mala matoformatowa ,,Depesza”, ktora okazala si¢ efemerydq i znikia po roku (p6z-
niej podobny los czekal powolany latem 1992 i wydawany tylko przez pét roku
,Matopolski Nowy Swiat”); inne gazety wkroczyly w bardziej dojrzale stadium

* D. Gdanska, Kronika transformacji srodkéw masowego przekazu (1989-1990), [w:] Materialy do naj-
nowszej historii dziennikarstwa, pod red. Aliny Stomkowskiej, t. 21, Warszawa 1993, s. 398.

8 Gazeta Krakowska” 1990 nr 56, s. 1; ,.Echo Krakowa” 1990 nr 47, s. 1; ,,Dziennik Polski” 1990 nr 56,
s. 1.

¢ Por. A. Che¢ko, M. Henzler, Robotnicza Spotdzielnia Wydawnicza ,, Prasa—Ksiqtka—Ruch” w likwida-
¢ji, ,,Polityka” 1990 nr 13 (31 III), cyt. za: Materialy do najnowszej historii dziennikarstwa, t. 21, s. 21,

" D. Gdanska, Kronika transformacji srodkéw masowego przekazu (1989-1990)..., s. 402,



Epitafium dla .Czasu Krakowskiego® (1990-1997) 147

ekonomicznej konfrontacji, walczac o czytelnika przez kilka nastgpnych lat. Warto
dodaé, ze istotny wplyw na réinicowanie si¢ gazet miala polaryzacja w lonie po-
sierpniowej opozycji. Dla jej prawego skrzydta tamy ,,Gazety Wyborczej” szybko
staly si¢ niewystarczajace, a od lata 1990 postrzegane wrecz jako antagonistyczne.

1989 | 1990 [ 1991 | 1992 [ 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999
Gazeta 183000| 70000] 76000| 80000] 60000] 60000| 30000] 34650] 35303] 39895| 47480
Krakowska**
Dziennik
Poeies 114838} 90000 90000 88000] 70000| 70000] 45000| 70000] 70000| 78057| 82500
Echo
79892| s0000| 46000| 50000 s0000] 38000] 27600] 20000
Krakowa**
Caas Kra- 43000 45000] 30000}160000] 80000| 20000} 70000| 10000
kowski ****
Nowy Czas
Krakowski 40000
Gazeta w Kra~
e 30000| 30000 30000| 30000] 30000| 40600] 31000| 33500] 35754| 38881
Depesza 8000
Malopolski 15000{ 15000
Nowy Swiat
Tempo*** | 80730| 60000] 50000] 50000] s0000] s0000| 40000| s5000] 52000] s2000] 52000
Razem _ |458460|343008|337000]328015[420015] 328000] 203200[210650]230803] 205706 226849

Tabela 1. Gazety krakowskie i ich $rednie dzienne naklady w latach 1989-1999*

Zrédlo: Obliczenia wlasne na podstawie: rok 1989 (I pélrocze) ,Biuletyn Nakladéw Prasy Krajowej
i Zagranicznej: za pierwsze pétrocze 1989”; lata 1990-1994 wg danych redakcji; zrédet praso-
wych, materialéw nie publikowanych oraz ,Katalogu Prasy Polskiej” (1991/1992-1994); lata
1995-1999 wg danych ,,Jagiellonii” i Agory S.A. [naklady kontrolowane przez Zwiazek Kontroli
Dystrybucji Prasy] oraz ,,Katalogu Mediéw Polski™.

* Od 1995 uwzglednione sg naklady z wydan codziennych (bez magazynu)
** Za lata 1992-1994 dane szacunkowe
*#* Za 1999 podano naklad szacunkowy (,,Dziennik Sportowy” w 1999 legitymowal si¢ naktadem
106 tys. egz.)
*+%* W 19961 1997 pismo ukazywalo sig jako tygodnik.
UWAGA: Podane naklady réznia si¢ znacznie od publikowanych przez Bibliotekg Narodowg w ,,Ruchu
Wydawniczym w Liczbach™.

ok ok

Szczegblnag rolg w krakowskim krajobrazie prasowym odegratl ,,Czas Krakow-
ski”, ktérego pierwszy numer poprzedzony szeroka akcja promocyjna ukazat si¢ 28
marca 1990 r® Dziennik powstat niejako na gruzach redakcji dwutygodnika

* .Czas” powrdcil, ,Zycie Warszawy” 1990 nr 75 (29 III), s. 3.



148 Wtadystaw Kolasa

,Swiat”®, skromnego pisma wydawanego w 1989 r. przez $rodowisko konspiracy;j-
nej ,, Arki”, ktory — jak si¢ wkrotce okazalo — nie spelnit pokladanych nadziei. Juz
zima 1990 r. rozpoczgto przygotowania do wydawania gazety codziennej mogacej
by¢ altematywa dla ,,Gazety Wyborczej”. W redakcji kierowanej przez poete Jana
Polkowskiego'® wespét z postami OKP (Obywatelski Klub Parlamentarny) Mieczy-
stawem Gilem i Janem Rokita obok publicystéw ,,Swiata” (Marek Halberda, Lukasz
Plesnar, Ryszard Terlecki) znalezli si¢ m.in. Wiadystaw Tyranski i liczni mlodzi
dziennikarze (m.in. Ewa Losinska, Wojciech Czuchnowski, Andrzej Patula i Piotr
Legutko); zaproszono dysydentéw z ,,Gazety Krakowskiej” (Maciej Szumowski,
Dorota Terakowska, Tadeusz Pikulicki, Jerzy Sadecki) i publicystéw ,,Tygodnika
Powszechnego” (Andrzej Romanowski i Adam Szostkiewicz); podpora sekretariatu
stal si¢ Wactaw Krupinski pozyskany z ,Dziennika Polskiego”. Niebagatelng role
odegraly tez pieniadze przyjaciela J. Polkowskiego, Francuza Federica Decazes,
ktory — jak napisano — wspart udzialami spétke Arka Press S.A. w miar¢ 6wczes-
nych mozliwosci prawnych'!. Pierwsza redakcje pracujaca w skromnych warunkach
(5 pokoi i 2 telefony i fax) i mieszczaca si¢ w prywatnym budynku na ul. Wielopo-
le 3 juz w lipcu przeniesiono na Rynek Kleparski 4 do obiektu po zlikwidowanej
cenzurze'?; niebawem na ul. Brackiej 4 otwarto agencj¢ reklamowa i biuro ogto-
szen" oraz powolano oddzialy terenowe (Tam6w, Nowy Sacz, Warszawa). Rozra-
stal sig tez zesp6t redakeyjny: od 80 0séb w roku 1990 do 138 (w tym 62 dzienni-
karzy)"* w potawie 1993.

,»Czas” redagowano z wielkim rozmachem, a jego tamy szybko ulegaly profe-
sjonalizacji. Struktura pisma byla zblizona do 6wczesnego ,,Dziennika Polskiego”,
choé nalezy podkres$lié skrajnie odlegly charakter w warstwie ideowej. Lamy o ob-
jetosci 8-12 kolumn zapehialy: 3 kolumny ~ informacja (kraj, zagranica, region),
2 — powazna publicystyka, 2 kolumny — o tresci miejskiej i sportowej oraz kolumny

® ,Swiat: magazyn polityczny, spoleczny, kulturalny™, red. Marek Halberda i in. Od kwietnia do grudnia
1989 r. wydano 15 zeszytéw, red. Marek Halberda i in.

'* Biogramy: ,Przeglad Tygodniowy” 1990 nr 24, 5. 5; ,,Gazeta Krakowska” 1990 nr 88 (13-16 1V), 5. 3;
»Czas Krakowski” 1992 nr 167 (2 VI), s. 19; Informator biobibliograficzny krakowskiego Oddziatu Sto-
warzyszenia Pisarzy Polskich, Krakéw 1999, s. 129.

W por. P. Legutko, Krétka historia nowych ,,Czaséw”, [w:} Porzqdek wolnosci, pad red. Artura Wolka,
Warszawa 1998, s. 30. Od 1990 zawiazano ,.[...} spdtke joint venture ,,Arka Press” S.A. [...] zachowujac
pakiet kontrolny [...]", por. ,,Czas” obecny, ,,Czas Krakowski” 1990 nr 100 (21 VIII), s. 2; Federic Deca-
zes oficjalnie pojawil si¢ w Krakowie dopiero w 1992 r. — ibidem; statut spotki ,,Arka Press™ stanowil, ze
strona polska dysponowala 51% gloséw w zgromadzeniu wsp6lnikéw, co umozliwialo sprawowanie
pelnej kontroli nad ,,Czasem Krakowskim”. Wg informacji z poczatku 1993 r. udzialowcami gazety byli:
Federic Decazes; Bruno Breviglieri, Giovanni Ocleppo i ,,Arka Press” — ,,Szpalty” nr 8 (marzec 1993), s. 7.

1 [S. Ciepty], ,,Czas Krakowski”. ,,Szpalty” nr 8 (marzec 1993), . 5.

¥ Czas” obecny...,s. 2.

" Ibidem, s. 2.

18 Czas” od kuchni, ,,Czas Krakowski” 1993 nr 256 (3 XI), s. 17; érednia wieku dziennikarzy wynosita
34 lata.



Epitafium dla .Czasu Krakowskiego™ (1990-1997) 149

tematyczne na rézne dni tygodnia (gospodarka, historia, kultura, rozrywka, spole-
czefistwo, religia, motoryzacja, Czas dla szkoly, Czas akademicki, Czas dla zdrowia,
Tygodnik kulturalny, Czas przeszly, ,,Kupiec Krakowski™'® i in.)'’; z czasem przy-
bylo takze reklam'®. Nieregularnie dotaczano dodatki: po$wigcony ksiazkom ,Ex
Libris™" i ,,Gazete Gietdowa™’. Retoryka ,,Czasu” réznita si¢ jednak znacznie od
innych krakowskich dziennikéw. Gazet¢ cechowal ekstremizm przejawiajacy sig
bezkompromisowo negatywnym stosunkiem do PRL i calej lewicy (potggowany
uzytym slownictwem); a z drugiej strony pogon za sensacjg oraz tropienie i pigtno-
wanie naduzy¢ (celowala w tym publicystyka Andrzeja Patuly i Wojciecha Czuch-
nowskiego), co nierzadko znajdowato finat w sadzie*. Wszystko to sprawialo, ze
gazeta juz od poczatku miala zaréwno zagorzatych zwolennikéw, jak i wrogow.
,»Czas Krakowski” od poczatku prezentowal wyrazng lini¢ programowa. Wyra-
2aly ja konserwatyzm w sferze idei i liberalizm w sferze gospodarki. — ,,Nie wie-
rzymy w Zadne trzecie drogi ani w gospodarce, ani w budowaniu struktur niepodle-
glego panstwa”?? — pisano. Pelng realizacj¢ tych dazen wyraznie jednak hamowaty
z jednej strony pragmatyczne wizje gazety lansowane przez dziennikarzy z ,,Gazety
Krakowskiej”, a z drugiej inklinacje kulturalne i zainteresowania polityka §wiatowa
innej czgsci zespohi. Latem 1990 r. po roziamie w Komitetach Obywatelskich
i w czasie nasilajacej si¢ ,,wojnie na gorze”, nastapily pierwsze pgknigcia. Najpierw
na wies¢ o sposobnosci przejgcia kontroli nad ,,Gazeta Krakowska” odeszta grupa
M. Szumowskiego®; pozniej utracono kontakt z , Tygodnikiem Powszechnym”
i liczng rzesz¢ sympatykdow i autoréw (np. S. Lem, J. Rokita); obie grupy opowie-
dzialy si¢ niebawem po stronie ROAD (Ruch Obywatelski Akcja Demokratyczna).
»Czas Krakowski” natomiast coraz bardziej sterowal na pozycje konserwatywno-
-liberalne, bgdac jednoczeénie bezkompromisowym rzecznikiem walki z dawna
nomenklatura, co stalo w jawnej sprzecznosci z ,,polityka grubej kreski”. Najwigksze

' Kolumna Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej, na tamach ,,Czasu Krakowskiego” od 9 11 1991 r.

' Szczegblowy przeglad kolumn, zob. K. Dulifiski, ,,«Czas Krakowski» jako model uzytecznego dzienni-
ka konserwatywno-liberalnego na przykladzie wydania «A» w okresie 28 marca 1990-29 maja 1992
roku”, Krakéw 1993, s, 24-41 [praca magisterska napisana pod opiekq prof. dra hab. Walerego Pisarka,
Instytut Nauk Politycznych UJ].

' Od lata 1990 r. reklamy i ogloszenia drobne zajmowaty ok. 25% powierzchni gazety.

! Wydawany w pierwszy poniedzialek miesiaca dodatek do ,,Czasu Krakowskiego” (1990-1991) i ,Zy-
cia Warszawy”,

¥ Dodatek motoryzacyjno-reklamowy przemianowany pézniej na ,Przeglad Gieldowy” (1991-1992).

3 Szczegdlne glo§na okazala si¢ sprawa zarzucenia naduzyé finansowych postom J. Hennelowej, J. Roki-
cie i J. Zdradzie w czasie kampanii przedwyborczej do parlamentu w 1991 r. — wybrane publikacje:
W. Czuchnowski, Sprawiedliwos$é po naszej stronie. ,,Czas Krakowski” 1991 nr 238 (28 X), s. 1, 2; Dla-
czego ,,Czas" i byly pracownik prokuratury méwiq péiprawdy? ,,Gazeta Krakowska” 1991 nr 250 (28 X),
s. 3; Rokita o ., Czasie”, ibidem, s. 3; L. Maleszka, Prasa wolna ale przyzwoita. ,Gazeta Krakowska”
1991 nr 252 (30 X), 5. 3.

2 Cyt. za: P. Legutko, Krétka historia nowych ,, Czaséw”..., s. 30.

B M. Szumowski, D. Terakowska, T. Piulicki, J. Sadecki, L. Maleszka.



150 Wtadystaw Kolasa

nasilenie publicystyczne nastapilo w jesiennych wyborach prezydenckich. Gazeta
stala si¢ nieformalnym organem sztabu wyborczego Lecha Walgsy, udzielajac mu az
63% poparcia, przy jednoczesnej dyskredytacji T. Mazowieckiego (dezaprobata —
58,6%)™, szczegélnie chetnie atakujac tamy ,,Gazety Krakowskiej. ,,Czas” nie byt
jednak rzecznikiem okreslonej partii, choé zaznaczy¢ nalezy, ze zaréwno J. Polkow-
ski, jak i R. Terlecki byli dzialaczami kanapowej — Koalicji Republikanskiej®*.

Debiut ,,Czasu” nalezy uznaé za udany, wydaje sig, ze dla czgéci czytelnikdéw
o skrystalizowanej $wiadomosci politycznej, stat si¢ na krétko uosobieniem nadziei
i wyrazicielem prawicowych pogladéw; $wiadczy o tym stosunkowo liczna rzesza
prenumeratoréw — juz okoto 1300 w pierwszym roku dzialalno$ci. Pierwszy okres
w dziejach ,,Czasu” zdominowany przez polityke nie odbit si¢ jednak korzystnie na
wynikach finansowych Arki — Press S.A. (tylko w roku 1990 — 13 tys. $ straty)?®;
podobnie naktady: jakkolwiek w roku 1990 byly zadowalajace (ok. 40 tys. egz.), to
juz od marca 1991 zarysowala si¢ tendencja spadkowa, by do lata 1991 r. zejé¢ do
poziomu ok. 30 tys.

* ok %

Nad dalszym bytem ,,Czasu” mocno zaciazyly przeksztalcenia, ktére dokonaly
si¢ w RSW. Najpierw przez caly rok 1990 stare gazety koncernu” ,,Gazeta Krakow-
ska”, ,,Dziennik Polski” i ,,Echo Krakowa” czekaly na rozstrzygnigcia Komisji Li-
kwidacyjnej, bedac zarzadzane przez redaktoréw desygnowanych badZz aprobowa-
nych przez likwidatora, péZniej za$ zostaly sprywatyzowane. Warto tez wspomniec
o gloénej decyzji T. Schoena usuwajacej z redakcji ,,Gazety Krakowskiej” nomino-
wanego jeszcze przez SARP red. A. Urbanczyka i powierzeniu gazety dziennika-
rzom usuni¢tym z redakcji w czasie weryfikacji z 1982 r. (Maciej Szumowski, Ta-
deusz Pikulicki, Dorota Terakowska, Lestaw Maleszka i Jerzy Sadecki)?’. Po tej

3 Zob. J. Kolodziej, Prezydencka kampania wyborcza, ,Zeszyty Prasoznawcze” 1991 nr 3/4, s. 64-81;
J. Gaciarz, M. Niezgoda, J.B. Sobczak, Uczestnictwo prasy w kampanii wyborczej, ., Zeszyty Prasoznaw-
cze” 1991 nr 3/4 , 52-63.

13 Partia ta nie zdobyla w 1991 roku zadnego mandatu, zob. Kandydaci do Sejmu. ,,Gazeta Krakowska”
1991 nr 249 (26/27 X), s. 5; redakcyjny polityk M. Gil (NSZZ ,,Solidarno$¢™) w 1991 startowat z powo-
dzeniem z listy nr 66 , Krakowska Koalicja Solidarni z Prezydentem”.

2 1...] ,,Czas” stracit ok. 13 tysigcy dolaréw w 1990 [...], cyt. za: T. Goban-Klas, Mass media w Polsce
19891992, Krakéw 1992, s. 24,

¥ Gazeta Krakowska” ma nowego szefa, ,JEcho Krakowa” 1990 nr 128 (4 VII), s. 1; szerzej o kulisach
zmian w ,,Gazecie Krakowskiej” pisze D. Lanocha, Sceny z tycia ,,Gazety Krakowskie/™, ,,Tygodnik
Opozycyjny” 1991 nr 3, s. 10. Decyzja wywolala sig liczne protesty: Przewodniczacy SdRP Marian Pod-
kowiniski wystosowatl do Jerzego Drygalskiego protestacyjny list otwarty, opublikowany pézniej w ,,Biu-
letynie Prasa Polska” nr 37 (18 VII 1990); o niezadowoleniu ,,Solidarno$ci” doniosta ,,Gazeta Wyborcza”
1990 nr 203 (1 IX), cyt. za: Materialy do najnowszej historii dziennikarstwa, t. 21, s. 93 oraz ,,Echo Kra-
kowa” 1990 nr 130 (6/8 VII), s. 2: [...] Zarzad ,,Solidarno$¢ Matopolska” [dystansuje si¢ od] zmiany
kierownictwa ,,Gazety Krakowskiej’ — Mdj stosunek do tej sprawy jest negatywny — powiedziat Jacek
Smagowicz, czlonek Zarzadu Regionu [...]; protestowala tez SdRP, zob. ,, Trybuna” 1990 nr 212 (23 X)
i A. Urbanczyk; Tegoz, Przyspieszenie po krakowsku, ,,Gazeta Krakowska™” 1990 nr 152 (3 VII), s. 1.



Epitafium dla .Czasu Krakowskiego™ (1990-1997) 151

zmianie, ktéra — co znamienne — zbiegla si¢ w czasie z apogeum ,,wojny na gorze”
»Oazeta Krakowska” stala sie goracym or¢downikiem obozu Tadeusza Mazowiec-
kiego, a przez to naturalnym antagonists ,,Czasu Krakowskiego”, ktéry wspierat
lini¢ Lecha Walesy. W zatwierdzonym 29 pazdziernika 1990 r. ,,Planie zagospoda-
rowania majatku RSW”?, znakomita wigkszoéé politycznie waznych tytuldw,
w tym wszystkie krakowskie dzienniki Komisja zdecydowala si¢ sprywatyzowaé
droga przetargu. Idea tej formy prywatyzacji bylo — uzywajac argumentow Komisji:
»Stymulowanie powstania silnych kapitalowo wydawnictw i grup prasowych, ktére
bylyby zdolne nie tylko do utrzymania si¢ na rynku, ale takze inwestowania, prowa-
dzenia dzialalnoéci marketingowej i dlugofalowej polityki wydawniczej”?. Na
przetargach, ktére odbywaly sig od stycznia do kwietnia 1991 wszystkie krakowskie
gazety zyskaly nowych wiascicieli: ,,Gazetg Krakowskq™ za 2,5 mld z} sprzedano
spolce zrzeszajace)j dziennikarzy gazety i kilku pisarzy z SPP — Stowarzyszenie Pi-
sarzy Polskich (w udzialach partycypowat tez katowicki Bank Handlowo-Kre-
dytowy — 50%)*°; ,Dziennik Polski” za 8 mld zt zakupili dziennikarze wesp6t
z Bankiem Przemystowo-Handlowym, Uniwersytetem Jagiellonskim i malopolskag
,,Solidamoéciaf”'; réwniez dziennikarze za kwotg 1,5 mld z1 stali si¢ nabywcg ,,Echa
Krakowa” (wespot z katowickim Bankiem Handlowo-Kredytowym)® oraz zespét
,,Tempa”, ktéry wsparty kapitalem francuskim (R. Hersanta) nabyt gazete za 1 mld z*°,
Od potowy 1991 roku wszystkie krakowskie gazety przeszly juz w prywatne r¢ce.
Jak latwo zauwazy¢ dla ,,Czasu Krakowskiego™ nie byla to sytuacja wygodna, gdyz
musial stawié czola pismom o ugruntowanej pozycji czytelniczej. Dodatkowo na
niekorzy$¢ czytelnictwa gazety nalozyt si¢ tez aspekt psychologiczny: stopniowa

38 _Monitor Polski” 1991 ar 3, s. 34-39,

¥ Plan zagospodarowania majatku RSW ,Prasa-Ksiazka-Ruch” ustalony na posiedzeniu Komisji Likwi-
dacyjnej RSW , Prasa—Ksigzka-Ruch” (2.10.1990), [w:] Materialy do najnowszej historii dziennikarstwa,
t. 20,s. 119-120, 123,

3 Por. Kupili sami siebie, ,,Czas Krakowski” 1991 nr 15 (18 1), s. 1, 2; Kupilismy ,, Gazet¢ Krakowskq”,
»Gazeta Krakowska” 1991 nr 15 (18 I), s. 1; E. Ciborska, Transformacja prasy bylej PZPR, ,Zeszyty
Prasoznawcze™ 1992 nr 1/2, s. 88-101.

3 Por. D. Gdanska, Transformacja dziennikéw poczytelnikowskich (1989-1992), ,Zeszyty Prasoznaw-
cze” 1991 nr 1/2, s. 105, s. 106-107; J. Jarowiecki, Zmiany w prasie krakowskiej, Krakéw 1997, s. 190-
-191; Umowa sprzedazy z dn. 3 czerwca [pomigdzy RSW a Sp. z 0.0. Wydawnictwem Pracownikéw
Dziennika Polskiego ...] — kopia w posiadaniu autora.

3 Por. Umowa sprzedazy przedsigbiorstwa z dn. 29 kwietnia 1991 [pomi¢dzy RSW a Wydawnictwem
»Echo Krakowa” sp. z 0.0.] — kopia w posiadaniu autora; D. Grzelewska, Transformacja pism popofu-
dniowych (1989-1992), ,Zeszyty Prasoznawcze” 1992 nr 1/2, s. 114-115; J. Jarowiecki, Zmiany w prasie
krakowskiej..., s. 192; Wygralismy, ,[Echo Krakowa” 1991 nr 63 (29/31 111), s. 1.

¥ Por. [S. Cieply), ., Tempo " — Spotka joint venture, ,,Szpalty” nr 11 (czerwiec 1993), s. 7; Katalog prasy
polskiej 1991/1992, Krakéw 1992, s. 2; A. Skowronski, Historia ,,Tempa” w pigulce [maszynopis
w posiadaniu autora]. Niebawem (od 1 I 1992 r.) Hersant objat juz 70% udzialéw, a spétka przeksztalcita
si¢ w ,,Sportpresse”. Wg Z. Bajki ,,Tempo” sprzedano za kwotg 500 mln zl, zob. Tegoz, Kapitat zagra-
niczny w polskich mediach, [w:] Pigciolecie transformacji mediéw (1989-1994), Warszawa 1995, s. 92,



152 Wtadystaw Kolasa

dewaluacja mitu ,,Solidamosci”, przez to argument genetyczny przestat by¢ czynni-
kiem wystarczajacym, by bezpiecznie sprzedawaé nakiad.

Rok 1992 stanowi wyrazng cezurg dla calej krakowskiej prasy. Z jednej strony
zelzalo nieco tempo gwaltownych przeksztalcen, z drugiej za$ coraz mocniej zazna-
czala swa obecno$¢ liberalna ekonomia. Gazety stangly do walki o czytelnika i ry-
nek reklam. Nastapil czas eksperymentdw i przemian jako$ciowych. Réwnolegle
nastgpowal — zbagatelizowany przez likwidatoréw RSW — tzw. proces powtdme;j
prywatyzacji, czyli przejmowania udzialéw przez mocniejsze finansowo spétki
i wchodzenie zagranicznego kapitatu (francuskiego, a potem niemieckiego)®.
Wszystkie redakcje, by sprostaé coraz silniejszej konkurencji inwestowaty ogromne
srodki finansowe w modernizacj¢ warsztatu pracy. W krétkim czasie gazety wypo-
sazono w sprz¢t komputerowy, a proces sk}adu przeniesiono z drukarni do redakgji,
likwidujac redakcje nocne. Kolejno, w miarg mozliwosci technicznych modemizu-
jacej si¢ drukami, przechodzono z typografii na druk offsetowy, ktéry stanowiac
nowa jako$¢ umozliwial dalsze przemiany, w tym kilkukrotny wzrost objgtosci.
Nieporéwnywalnie wigkszego znaczenia dla ekonomicznego bytu prasy nabraly
reklamy, ktorych udzial w strukturze przychodow ulegl gl¢bokiemu przesunigciu:
z niecatych 28% w 1988 r. do ponad 68% w 1997. W niemalym stopniu przyczynilo
si¢ tu zapewne slabnace czytelnictwo dziennikéw regionalnych; wskaZnik ten spadt
z 69 do 42%. Z drugiej strony wplywala na to réwniez dynamika rynku reklamy
prasowej; jej wskaznik, ze wzgledu na wzmozZone procesy prywatyzacyjne rost
w oszatamiajacym tempie niemal 50% rocznie®. Pogon za czytelnikiem i polityka
ekspansji sklonila gazety do eksperymentow. Wprowadzono liczne kolumny, p6z-
niej dodatki, a z czasem rozbudowany system mutacji. Zmiany dotkng¢ly tez sam
spos6b pisania i jezyk wypowiedzi. Dziennikarskie stowo przeszto znamienng ewo-
lucj¢ od form przepojonych schematyzmem i nowomowa w stadium bliskie mowie
potocznej*®. Réwnie szybko zauwazono, ze leninowskie pojmowanie prasy, nie stuzy
sukcesowi komercyjnemu, co zaczglo si¢ przejawiaé coraz mocniejszym dystansowa-
niem si¢ od polityki. Pisma o wyraznym obliczu ideowym — jak pokazaly kolejne
lata — wyszly z rywalizacji bardzo ostabione (np. ,,Gazeta Krakowska” do 1994 r.) lub

3 Juz w polowie 1991 r. w wyniku wplatania si¢ w afer¢ ART-B upada katowicki Bank Handlowo-
Kredytowy, gdzie swoje udzialy posiadata ,Gazeta Krakowska” i ,,Echo Krakowa” — por.: [Bank Han-
dlowo-Kredytowy w Katowicach w stanie likwidacji]. ,,Gazeta Krakowska™ 1992, nr 78 (1 IV), s. 2.
W rok péZniej pierwsza z nich wykupuje francuski magnat prasowy R. Hersant, a nast¢pnie 1994 od-
sprzedaje niemieckiemu wydawnictwu Passuer Neue Presse. ,,Echo Krakowa” dostaje si¢ natomiast pod
wplywy kilu drobnych spétek, ktérych pasywna polityka doprowadza po kilku latach do upadku popotu-
dnibéwki.

 Por. ABC reklamy prasowej. Poznan 1998, s. 2-3 [dod. do ,,Press” 1998 nr 2]; Agora SA z siedzibg
w Warszawie. Prospekt emisyjny, Warszawa 1998, s. 77; M. Tetryn, Gazeta reklamowa, ,,Aida Media”
1996 nr 6, s. 7.

3 por. G. Majkowska, H. Satkiewicz, Jezyk w mediach, [w:] Polszczyzna 2000, pod red. Walerego Pisar-

ka, Krakow 1999, s. 181-196; A. Zagrodnikowa, Slownictwo i frazeologia, ,Zeszyty Prasoznawcze™
1991 nr 1/2, 5. 138-148.



Epitafium dla .Czasu Krakowskiego™ (1990-1997) 153

zniknely z rynku (,,Depesza”, ,,Matopolski Nowy Swiat”, ,,Czas Krakowski”). Moz-
na nawet méwi¢ o glebokiej transformacji funkcji prasy, gdzie dominujacy jeszcze
w PRL-u model organu zaleznego od politycznego dysponenta zastapita zalezno$é
ekonomiczna (tj. reklamodawca).

Dzienniki 1989]199011991 1199211993 11994 |1995}1996]1997
Regionalne bd | 69 | 62 | 59 | 57 | 53 [ 49 | 42 | 47
Ogdlnopolskie 23 |34 135142 135135 |31 13027
Ogodlem dzienniki | 78 | 78 | 77 | 76 | 76 | 67 | 66 | 61 | 61

Tabela 2. Czytelnictwo dziennikdw 1989-1998 [%]

Zrédlo: R. Filas, Prasa a sprawy lokalne, ,Zeszyty Prasoznawcze” 1992 nr 3/4,
s. 44; ABC dziennikow regionalnych, Poznan 1998, s. §; R. Filas, Czy-
telnictwo prasy w 1997 roku, ,Zeszyty Prasomawcze” 1998 nr 1/2,
s. 169-170.

* koK

Sytuacja ,,Czasu Krakowskiego” po pierwszym roku wolnosciowej euforii za-
czela si¢ szybko zmieniaé. Czytelnicy najwyrazniej zm¢czeni polityka coraz bar-
dziej oczekiwali od prasy zaspokojenia potrzeb pragmatycznych. Gazeta za$ przo-
dowala w publicystyce (na wzor tygodnika) i epatowala potencjalnego czytelnika
radykalizmem. Liczni z nich po przej$ciowym zasmakowaniu kolumn prawicowego
dziennika wracali do starych tytutéw. Pismo jednak — co nalezy podkresli¢ — wnio-
sto na lokalny rynek pewien powiew §wiezoéci, inspirujac konkurencj¢ do dzienni-
karskich eksperymentéw. Od poczatku 1992 r. nasila si¢ rywalizacja; ,,Czas” syste-
matycznie traci naklad. 2 czerwca J. Polkowski zostaje rzecznikiem rzadu w gabine-
cie Jana Olszewskiego. Jednak na krotko, gdyz rzad niebawem upada i nowy rzecz-
nik po tygodniu urzgdowania zostaje odwotany®’. To tylko przyspiesza konieczne
reformy. W maju, gdy sprzedaz spadta ponizej 18 tys. egz., zwroty przekroczyly
60% i pismu zagrozito bankructwo, siggnigto po gry prasowe. Metoda ta, jakkolwiek
za granicg od dawna praktykowana, nie byla w Polsce do§¢ populama. ,,Czas”, jako
ze w Krakowie si¢ggnal po nia pierwszy, zebral w przyszloéci calg pulg w ,,zdrapko-
wej” rywalizacji. Skala sukcesu pierwszej ,,Gry o milion” (19 VI-1 IX) przeszla
naj$mielsze oczekiwania wydawcéw: niemal natychmiast ponad czterokrotnie
zwigkszono naklad —157 tys. egz., redukujac zarazem zwroty o polowg — 25,2%.
Tryumf nie trwat jednak dlugo, gdyz gra jako zabieg marketingowy rzadzi si¢ swoja
logika. Zgodnie z nia $rodki finansowe zdobyte w czasie promocji nalezato uloko-
waé w inwestycje, gdyz po okresie promocyjnym nast¢puje nieuchronny regres. Pu-
blicznoéé czytelnicza ,,Czasu” zachowala si¢ racjonalnie i tuz po zakoriczeniu loterii

3 Poeta nowym rzecznikiem rzqdu, ,Gazeta Wyborcza™ 1992 nr 130 (3 VI); Jan Polkowski nowym rzecz-
nikiem rzqdu, ,Zycie Warszawy” 1992 (2 VI), s. 1; Polkowski odwolany, ,Dziennik Polski” 1992 nr 135
(10 VI), s. 1. Oficjalnie w dn. 3 VI-19 VIII redaktorem naczelnym ,,Czasu Krakowskiego™ byt Marek
Halberda, pdZniej na fotel szefa powrécit J. Polkowski.



154 Wiadystaw Kolasa

pismo przestano kupowacé; w trzy miesiace po zakoniczeniu gry naklad ,,Czasu” wrécit
do stanu z maja, bedac na domiar obarczony jeszcze wigksza liczba zwrotow (57,7%).

Rok — miesiac Okres promocji Nitky*:fieégr;jm [;:./r:gt);] Z[:;:;tly
1992 — poczatek czerwca Przed grami 39,1 19,8 50,5
1992 — 19 czerwca—11 wrzeénia |Okres gry 157,0 39,7 25,2
1992 — wrzesief/pazdziemik 1 miesiac po grze 76,7 42,3 55,1
1992 — pazdziemik/listopad 2 miesiace po grze 50,3 32,2 64,0
1992 — listopad/grudzien 3 miesiace po grze 38,6 22,3 57,7

Tabela 3. Naklady ,,Czasu Krakowskiego” w czasie trwania pierwszej gry prasowej

Zrédto: Przeliczenia i oszacowania wlasne na podstawie danych redakcji ,,Czasu Krakow-
skiego”, dane wg: S. Stefanski, ,,Aktywizacja sprzedaZzy na rynku prasowym na
przykladzie dziatalno$ci dziennika «Czas Krakowski»”, Krakéw 1995, praca ma-
gisterska napisana pod kier. dra hab. Romana Niestroja, Katedra Marketingu Aka-
demii Ekonomicznej w Krakowie. $redni udziat RUCH S.A. (84%); kolportaz
wiasny (16%).

Redaktorzy ,,Arki Press” przekonali si¢, ze prawdziwym motywem si¢gania po
gazete byla che¢é wygranej, a wzrost nakiadu wcale nie pobudzit wzrostu czytelnic-
twa. Sklonilo wydawce do kontynuowania gier. W zasadzie od listopada 1992 r. do
sierpnia 1994 grano bez przerwy, zmieniajac tylko rodzaj losowan i pulg nagréd.
Wygrane byly imponujace: milionowe kwoty, domy, samochody i cala gama drob-
nych upominkéw. Pozwalaly tez poprawié geografi¢ czytelnictwa. Redakcyjni spe-
cjalisci wiedzac, w ktérej partii nadzialu znajduje si¢ wygrana kierowali ja w miej-
sce stabej sprzedazy, co po naglosnieniu wygranej dlugo procentowalo, a nastgpnie
przenosili szczgsliwa pule w inne miejsce™. W niektérych regionach gdzie weze-
$niej sprzedawano po kilkaset egzemplarzy w czasie gier zbywano po 5-6 tysigcy
(woj. bielskie i katowickie). Kolejne miesigce udowodnily jednak, ze gra nie byta
poparta jakiemukolwiek planowi marketingowemu. Wydawca miast pracowa¢ nad
poprawa lamoéw gazety i lokowaé uzyskane $rodki w budowe sprawnego systemu
pozyskiwania reklam, zachlysnal si¢ sukcesem i bezceremonialnie trwonit kapitat,
fundujac sobie m.in. nowa kamienica w okolicy Plant®. Uépiona zostata czujno$¢ na
ruchy konkurencji; wzroslo przekonanie o wlasnym geniuszu. Popeliono ewidentne
bigdy. Znane byly przypadki, gdy w dniach natloku reklamodawcow czgéé z nich
odsytano do konkurencji®. Nie zadbano takze o rozwdj dodatkéw reklamowych.
Towarzyszyla temu kosztowana wojna nakladéw z ,Dziennikiem Polskim” o pry-
mat w regionie*’. Aby utrzymaé status najwickszego dziennika Matopolski i sku-

3 por. W. Beres, Prasa w kole fortuny, ,,Przeglad Tygodniowy” 1993 nr 29.
¥ Nowa siedziba ,,Czasu”, ,,Czas Krakowski” 1993: nr 51 (3 I1I), 5. 9; nr 61 (15 111), s. 1.

> Ankieta dot. ,,Czasu Krakowskiego” 1990-1997, rozmowa z P. Legutko (3 II 2000 r.), notatki w posia-
daniu autora.

' Nowoscia byla préba wejscia na rynek Malopolski zachodniej, tradycyjnie zdominowanej przez prasg
$laska. W marcu 1993 r. stworzono nie rokujacy wigkszych nadziei oddzial w Bielsku-Bialej i trzecia



Epitafium dla _Czasu Krakowskiego™ (1990-1997) 155

tecznie przyciagaé reklamodawcow drukowano nadmiarowy naklad, bez uzasadnio-
nych przestanek zapowiadajacych zbyt. Pomimo ogromnego sukcesu, szczegd6lnie
podczas I1I gry 1993 r., juz w grudniu tego roku zanotowano 2 mld zt straty*. Poz-
niej powtdrnie zadziataly prawidlowoéci rynku. Zgodnie z logikq kampanii rekla-
mowej jej skuteczno$é stabnie w czasie. Znéw czytelnicy zachowywali sig¢ racjonal-
nie: coraz slabiej reagujac na kolejne loterie. Przelom przyniosta rozpoczgta
w kwietniu 1994 r. VIII gra (,,Krakowska Gielda Czasu”), ktora cho¢ najdrozsza
okazala si¢ zbyt trudna i zakonczyla kompletnym fiaskiem — zwroty okolo 55%
i spadek nakladu do 55 tys. Réwnolegle nalozyla sig nietrafiona inwestycja w kolo-
rowy dodatek telewizyjny drukowany w Mediolanie, a przypiecz¢towalo przeinwe-
stowanie w chwili zmiany techniki druku i komputeryzacji redakcji**. Wolno przy-
puszczaé, Ze gazeta juz od jesieni 1994 byla deficytowa, co zreszta pdzniej potwier-
dzit sam F. Decazes*.

Numer | Liczba | Sredni naklad|  Srednie Naklad éredni | Srednie zwroty

- emisji { w dniu emisji ZWIO! w calym okresie | w calym okresie
Rok — miesiac i [tyg] | [tys. t:gz.]"J w dniu etl)r,\isji [tl;ls. egz.] *)’[%]

[*%]

1992 — listopad I 3 172,0 0,5 b.d. b.d.
1993 Il 2 260,0 8,0 148,7 24,7
1993 — marzec 111 7 312,0 18,0 196,7 25,9
1993 v 3 309,0 16,0 150,9 25,8
1993 \'% 6 188,0 37,0 137,7 27,2
1993 VI 3 193,0 35,0 109,0 28,7
1994 VII 3 129,0 27,0 84,4 33,5
1994 — kwieciefi VIII 9 55,0 51,0 52,5 50,4
1994 — lipiec IX 3 53,0 36,0 49,2 40,0
1994 — sierpien X 3 41,0 42,0 35,9 31,1
1994 — wrzesien Zanicchanic gier 31,4 40,1
1994 — pazdziernik 28,7 41,4

Tabela 4. Srednie nakiady ,,Czasu Krakowskiego” w czasie kolejnych gier prasowych

Zrédto: Przeliczenia i oszacowania wlasne na podstawie danych redakcji ,,Czasu Krakowskiego”, dane
wg: S. Stefanski, ,,Aktywizacja sprzedazy na rynku prasowym na przykladzie dziatalno$ci dzien-
nika «Czas Krakowski»”, Krakéw 1995, praca magisterska napisana pod kier. dr hab. Romana
Niestroja, Katedra Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Sredni udziat RUCH S.A.
(70-80%); kolportaz wiasny (20-30%);

* W jednostkowych przypadkach naklad przekraczal nawet 540 tys. egz.

z kolei mutacjg: wydanie bielskie — zob.: Jestesmy w Bielsku-Bialej. ,,Czas Krakowski™ 1993 nr 60 (13/14
), s. 3.

# 3, Stefafiski, ,,Aktywizacja sprzedazy na rynku prasowym na przykladzie dzialalnosci dziennika «Czas
Krakowski»", Krakéw 1995, s. 70, praca magisterska napisana pod kier. dr hab. Romana Niestroja, (Ka-
tedra Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie).

#  Czas” rewolucji, ,,Czas Krakowski” 1994 nr 23 (28 1), s. 15; J. Sadecki, Przerzedzilo sig. ,,Rzeczpo-
spolita” 1996 nr 4 (5 1), s. 4. Trwale przejécie na offset nastapito od 31 I 1994 r. Doda¢ warto, Ze od 1994
az trzykrotnie zmieniano format.

4, Czas” znikl na jakis czas, ,,Gazeta Wyborcza” 1996 nr 107 (9 V), dod. ,,Gazeta w Krakowie” s. 3.



156 Wtadystaw Kolasa

Po zaprzestaniu gier kolejnym nowym pomyslem byla préba przeksztalcenia sig
w gazete ekonomiczna*® (matopolska ,,Rzeczpospolita™). Wprowadzono nowe
dzialy i gruntownie przebudowano uklad; ztagodniat ton politycznego zaangazowa-
nia. Nowy slogan brzmial: ,,czytaja nas ci, ktérzy decydujq”. Byt to jednak manewr
czysto deklaratywny i jak p6Zniej oceniono — blgdny. Gazetg skierowano bowiem do
tzw. klasy éredniej, a ta byla stosunkowo nieliczna. Na uwage zastuguje jednak
stworzona wtedy ambitna formula, a ,,Czas” wznidst si¢ na szczyty sztuki dzienni-
karskiej*®. Oslabial ja jednak agresywny sposéb pisania, o czym przekonywaly
tytuly z pierwszych kolumn gazety: ,.Brudny Wegiel”, ,,Szara strefa” czy ,,Skandal
w Alei Zashizonych” itp. (wszystkie z XI-XII 1994 r.). Mimo to tamy pisma z tego
okresu nalezg do najlepiej redagowanych w calej historii gazety. Nie uchronito to
jednak przed rychlym upadkiem. W 1995 naklady systematycznie malaly, by
w koncu roku zej$¢ do poziomu 20 tys. przy 50% zwrotach. Rosly dhugi wobec dru-
karni (kwota kilku miliardéw starych zlotych) i w efekcie od jesieni druk przenie-
siono do Kielc*”. Spadaty zarobki, a dziennikarze zaczeli odchodzi¢ do lepiej placa-
cej konkurencji. Jednym z ostatnich akcentéw aktywnosci ,,Czasu” byla kampania
prezydencka z 1995 r. i zaangazowanie si¢ w tzw. ,,sprawg Oleksego”. 4 stycznia
1996 r. ,,Czas Krakowski” ukazat si¢ juz jako tygodnik. Redakcja w pierwszym nu-
merze thumaczyla zmiang formuly trudnosciami ekonomicznymi, do ktérych — jak
napisano — doprowadzila rywalizacja z gazetami rzadzonymi przez obcy kapital*®,
Tygodnik prezentowatl si¢ wcale obiecujaco, z czasem przypominal nieco regionalng
~Polityke”, choé graficznie byt znacznie uboiszy i nie imponowal nakiadem
(70 tys.). Polkowski nie dal jednak za wygrana i rozpoczal starania o powazne pi-
smo ogdlnopolskie o orientacji prawicowej — tzw. polskiego ,,Time’a”. Po podpisa-
niu w marcu umowy z amerykanskim partnerem zezwala‘iqcej na przedruki (do 20%
pisma), rozpoczgto poszukiwania powaznego inwestora”’. W czerwcu i lipcu uka-

* Nie byl to pomyst calkowicie nowy; juz wezeéniej dosé powaznie traktowano elity finansowe i biznes-
men6w przyznajac m.in. doroczng nagrodg ,,Zlotego Dukata”, zaob. ,,Przeglad Tygodniowy” 1992 nr 39,
s. 4, oraz udzielajac }améw Krakowskiemu Towarzystwu Przemystowemu: publikowano co 2 tyg. (od
grudnia 1992 r.) 4-stronicowa wkladkg ,,Kapitalista Powszechny” — red. Grzegorz Luszczykiewicz i Ma-
riusz Szymanski (dodatek towarzyszyl takze ,,Gazecie Czgstochowskiej” i ,,Kronice Beskidzkiej”).

*¢ Panuja na ten temat skrajnie rézne opinie, J. Sadecki pisze np.: ,,{...] pojawily si¢ opinie o nie najwyz2-
szej probie dziennikarskiego obiektywizmu. Wszczynala ona [redakcja — WK] czgsto hatasliwe kampa-
nie, ujawniala kolejne afery. Jednak zdarzalo sig, ze za wielkimi oskar2eniami nie szly rzetelnie zebrane
fakty i udokumentowane argumenty {...]"” — Tegoz, Przerzedzilo sie, ,,Rzeczpospolita™ 1996 nr 4 (5 I), s. 4.

47 Zobowigzania wobec drukami narastaly juz od poczatku 1995 r., por.: ,,[...] Zarzad PATP podjat decy-
2j¢ o zaprzestaniu drukowania «Czasu». Podjgto dzialania, aby «Arka» uregulowata diugi [...]"” — ,,Szpal-
ty” nr 47 (czerwiec 1995), s. 6; pézniej druk przeniesiono do Kielc, 2 proces sadowy o zwrot naleznosci
trwatl do wrzeénia 1996 r. —,,Gazeta Wyborcza” 1997, nr 107, dod. ,,Gazeta w Krakowie” s, 3.

8 Por. Drodzy Czytelnicy, ,,Czas Krakowski” 1996 nr 1 (4/11 1), s. 1; Nowy ,, Czas ", ,,Gazeta Wyborcza”
1995, nr 301 (29 XII), dod. ,,Gazeta w Krakowie” s. 1; ,, Czas” powrdcit, ,,Gazeta Wyborcza™ 1996 nr 3
(41), dod. ,,Gazeta w Krakowie” s. 2; A. Janicki, Czasowi Krakowskiemu, ,Reporter” nr 2 (1996), s. 2.
). Sadecki, Bedzie polski ,, Time? ,,Rzeczpospolita™ 1996 (1 III); Time Krakowski, ,Gazeta Wyborcza”
1996 nr 66 (18 11I), dod. ,,Gazeta w Krakowie™ s. 1; Krakowski bedzie Polski, ,,Gazeta Wyborcza” 1996
nr 112 (15 V), dod. ,,Gazeta w Krakowie™ s. 1.



Epitafium dla , Czasu Krakowskiego™ (1990-1997) 157

zaly si¢ numery sygnalne ,,Czasu Polskiego”, ktorego szefem zostat byty poset PC
(Porozumienia Centrum) Andrzej Urbafiski®®. Oficjalny debiut mial by¢ we wrzes-
niu — niestety, nie nastapil. Okazalo si¢, Ze potencjalny inwestor wycofal sig
w ostatniej chwili®!, Do dzi§ pozostaje tajemnica co przeszkodzilo zrealizowa¢ za-
myst, gdyz — jak twierdza dziennikarze — wyniki badan czytelnictwa wskazywaly na
pewny sukces. Z nieudokumentowanych Zrédet wynika, ze odegraly tu rolg jakie$
naciski polityczne®?. Kleska nowej inicjatywy poglebita kiopoty finansowe ,,Arki
Press™. W listopadzie F. Decazes przekazuje kierowanie redakcja Piotrowi Legutko
i bezskutecznie probuje szukaé gotowki we Francji. Tygodnik jest juz w stanie ago-
nii, a dziennikarze nie otrzymuja stalych wynagrodzen (ok. 10 tys. nakladu i 2%
powierzchni reklamy). Niebawem ostatni numer z datg 4 maja koﬁcz;' jego os$mio-
letnia historig, a zadhuzona ,,Arka Press” przechodzi w stan likwidacji®.

W miesiac pézniej — 6 czerwca pojawial si¢ raz jeszcze jako dziennik ,.Nowy
Czas Krakowski”*. Tym razem jako odrebna inicjatywa — spotki ,, Trass-Press”, kto-
ra tworzyly udzialy krakowskiego lobby gospodarczego (skawinska spotka Trass
Ltd. — 43%; Rafat Roesler wlasciciel Spoldzielni Mieszkaniowej ,,Ziemia Krakow-
ska” — 22,5%; F. Decazes — 10%). Redakcja, ktora tworzyla dawna ekipa z ,,Czasu”
(m.in. Marek Halberda, Wiodzimierz Jurasz i Krzysztof Dawidowicz) kierowat Piotr
Legutko. W artykule wst¢pnym zapowiedziano kontynuacijg linii programowej daw-
nego ,,Czasu” z wyraznym zaakcentowaniem zagadnien gospodarki; co rzeczywiscie
znalazlo odzwierciedlenie w najblizszych zeszytach. Jesienig planowano duza kam-
pani¢ promocyjna. Gazeta jednak odeszia z rynku réwnie szybko, jak sie na nim
pojawila. Juz 2 sierpnia prezes R. Roesler poinformowal o zawieszeniu pisma mo-
tywujac to zlymi wynikami sprzedazy®®. Prawdopodobnie ,, Trass-Press” szukat bez-
skutecznie powaznego inwestora lub ocenil, Ze inwestowanie w nowy tytul jest
przedsigwzigciem wysoce niepewnym albo okazal si¢ wyjatkowo naiwny oczekujac

%0 W redakcji pracowato 16 oséb; wspolpracowali m.in. Wiestaw Walendziak i Wiadystaw Bartoszewski.
STK. Prewgcka, Klopoty konserwatystéw, ,Media Polska™ 1997 nr 2, s. 19.

52 Ankieta dot. ,,Czasu Krakowskiego” 1990-1997, rozmowa z P. Legutko (3 II 2000 r.), notatki w posia-
daniu autora.

8. Czas” znikt na Jjakis czas, ,,Gazeta Wyborcza” 1996 nr 107 (9 V), dod. ,,Gazeta w Krakowie” s. 3;
zawieszenie ,,Czasu Krakowskiego™ tlumaczyt F. Decazes (faktyczny wiadciciel — 86% udzialéw w spél-
ce ,,Arka Press™) jako efekt rozméw z nowym inwestorem, ktéry chce niebawem wznowié pismo bez
obciazen finansowych, por. ,[...] Gdyby w moim interesic lezata likwidacja «Czasu» — [méwi F. Deca-
zes] — dawno by do tego doszlo. To prawic zawsze byla gazeta deficytowa. Finansowalem ja przez sie-
dem lat [...]", ibidem; ,,Czas Krakowski” borykat si¢ z wierzycielami, majac m.in. dlug wobec drukami,
por.: ,,[...] «Arka» odwolala si¢ od wyroku, ale sad zezwolit na pewne posunigcia w celu zabezpieczenia
roszczen. «Arka Press» ma tez klopoty z Urzgdem Skarbowym [...]", ibidem. Zob. tez. przyp. 47.

3. Sadecki, Ukazal sie , Nowy Czas Krakowski”, ,Rzeczpospolita” 1997 nr 132 (9 VI); Nowe sity
w starym ,,Czasie”, ,Media Polska” 1997 nr 7/8, s. 23.

*$ J. Sadecki, Zndow upadek ,,Czasu”, ,Rzeczpospolita” 1997 nr 179 (2 VIII); [Od redakcji): ,,Nowy Czas
Krakowski” 1997 nr 49 (2 VIII), s. 1; Powstawanie i spadanie, ,Media Polska” 1997 nr 10, s. 25; opubli-
kowano takze pozegnalne glosy o miejscu ,,Czasu Krakowskiego™ na tle polskiej prasy prawicowej: Czy
jest czas na ,,Czas”, Zebr. J. Szarek ,,Nowy Czas Krakowski” 1997 nr 49 (2 VIII), s. 1.



158 Wtadystaw Kolasa

wynikow po 2 miesigcach sprzedazy. Deficyt nowego tytulu w takich okoliczno-
$ciach, do czasu wejécia na rynek trwa bowiem co najmniej 2-3 lata®, To defini-
tywnie zakonczylo dzieje krakowskich ,,Czaséw”.

Jako gléwna przyczyng niepowodzen gazety nalezy wskazaé przede wszystkim
to, ze zawsze byla gazeta dziennikarzy a nie czytelnikéw. Miejscem, gdzie realizo-
walo si¢ ambicje i zmieniano $wiat, zapominajac trochg o racjonalnym dzialaniu.

Epitaph for ,Czas Krakowski" (1990-1997)
Abstract

The first issue of ,,Czas Krakowski” came out on 28 March 1990. The initiative to set up
a conservative daily, which could provide an altemnative for the clearly liberal ,,Gazeta Wybor-
cza”, was born among journalists and members of the anti-Communist opposition associated
with the samizdat periodical, ,,Arka” (1983-1996). The chief editor was a poet, Jan Polkowski;
he co-operated with Mieczystaw Gil and Jan Rokita, Marek Halberda, Lukasz Plesnar and
Ryszard Terlecki. From the very beginning the daily had a very legible ideological stand; it
was politically engaged, raised polemics and was famous for its spirited texts (eg. famous
texts by Wojciech Czuchnowski and Andrzej Patuta). In 1992 the editors of ,,Czas”, among
the first ones in Poland, used press games to great effect. The result was impressive: in its
peak days over 300 thousand copies were printed and the paper quickly became Matopolska’s
biggest daily. However, it failed to maintain that position. Bad investments and marketing
policy caused financial problems already in 1994. Improvised reforms and preventive meas-
ures failed; the financial problems were getting bigger and a year later (on the 4 May 1997)
the paper was suspended. Although a month later, on 6 June 1997, some of the editors tried to
reactivate the daily (it was published under a new title ,,Nowy Czas Krakowski"), its life was
very short, and on 2 August the paper was suspended again.

* Por. sytuacje ,,Gazety Krakowskiej” w latach 1994-1997.





