dc.contributor.author | Borgiasz, Monika | pl |
dc.date.accessioned | 2023-04-18T13:05:40Z | |
dc.date.available | 2023-04-18T13:05:40Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 268, Studia Geographica 12 (2018), s. [57]-66 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/11814 | |
dc.description.abstract | Jednym z podstawowych celów edukacji, w tym edukacji geograficznej, było i jest nadal stworzenie
uczniowi takich warunków, by mógł osiągać sukces na miarę swoich zdolności. By cele
te zostały spełnione należy prawidłowo interpretować role i funkcje oceny. Ocenianie jest
kompetencją trudną i złożoną. Jej wielowymiarowość jest związana z umiejętnościami nauczyciela
oraz jego znajomością celów i zasad oceniania. We współczesnej edukacji, także
geograficznej coraz częściej możemy spotkać się z ocenianiem kształtującym. To rodzaj oceniania,
w którym zarówno uczeń, jak i nauczyciel otrzymują zwrotną informację o postępach
w osiągnięciach. Na tej podstawie ocenia się przebieg procesu kształcenia. W opinii wielu
specjalistów i nauczycieli, w tym geografów, taki rodzaj oceniania pozwala na skuteczniejsze
i bardziej efektywne kształcenie. Uczeń wie, w jaki sposób racjonalnie przezwyciężać
trudności.
W opracowaniu zaprezentowano wyniki badań sondażowych, którymi objęto uczniów wybranych
krakowskich szkół podstawowych (od września 2017 r. 8-letniej szkoły podstawowej)
we wrześniu 2018 r. Celem badania było uzyskanie opinii uczniów na temat oceniania
kształtującego oraz spojrzenia na obecny system oceniania w świetle zmian w edukacji.
Uzyskane dane pozwoliły na ukazanie oceniania kształtującego z perspektywy uczniów.
Geografia, to przedmiot nauczania, w którym ocenie podlegają nie tylko wyniki pracy, ale
także wkład pracy, zainteresowania i postawy. | pl |
dc.description.abstract | One of the basic aims of education, including geographic education, was and still is to create
conditions for the pupil to achieve success according to their abilities. For these purposes to
be met, the roles and functions of the assessment should be interpreted correctly. Assessment
is a difficult and complex competence. Its multidimensionality is related to the teacher’s skills
and his knowledge of the goals and principles of assessment. In modern education, including
geographical education, we can more and more often encounter formative assessment.
This is a kind of assessment in which both the student and the teacher receive feedback on
their learning progress. On this basis, the process of teaching and learning is assessed. In
the opinion of many specialists and teachers, including geographers, this kind of assessment
allows for more effective and more effective education. The student knows how to rationally
overcome difficulties.
The study presents the results of surveys that covered the students of selected primary
schools in Krakow (from September 2017, 8-year primary school) in September 2018. The
aim of the study was to obtain students’ opinions on formative assessment and a look at the
current assessment system in the light of changes in education. The obtained data allowed to
show the formative assessment from the students’ perspective. Geography is the subject of
teaching, in which not only the results of work are assessed, but also the contribution of work,
interests and attitudes. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | edukacja | pl |
dc.subject | geografia | pl |
dc.subject | ocenianie kształtujące | pl |
dc.subject | education | en |
dc.subject | geography | en |
dc.subject | formative assessment | en |
dc.title | Ocenianie kształtujące w geografii: oczekiwania uczniów w nowej rzeczywistości edukacyjnej | pl |
dc.title.alternative | Formative assessment in geography: students’ expectations in the new educational reality | en |
dc.type | Article | pl |