dc.contributor.advisor | Pieniążek, Marek | pl |
dc.contributor.author | Kazek, Sinitta | pl |
dc.date.accessioned | 2023-04-26T11:13:36Z | |
dc.date.available | 2023-04-26T11:13:36Z | |
dc.date.issued | 2023-05-25 | |
dc.date.submitted | 2023-05-25 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/11887 | |
dc.description | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Nauk Humanistycznych. Instytut Filologii Polskiej. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr hab. prof. UP Marka Pieniążka. | pl |
dc.description.abstract | Rozprawa doktorska jest próbą ukazania głównych tendencji w przemianach teatru
polskiego XXI wieku ze wskazaniem jego miejsca w kulturze współczesnej i współczesnym
jego odbiorze. Niniejsza dysertacja podejmuje próbę rozpoznania pojęć i zagadnień
skupionych wokół koncepcji teatru performatywnego, postdramatycznego i silnie
mediatyzowanego w kontekście przemian teatru w Polsce.
Szczególna uwaga została poświęcona działalności artystycznej prowadzonej przez
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Znaczna część pracy
powstała na podstawie analiz spektakli wystawianych w Starym Teatrze w pierwszym
dwudziestoleciu XXI wieku. Ponadto źródłem wielu postawionych hipotez był przegląd
tendencji i estetyk teatralnych dominujących w innych polskich teatrach, w takich ośrodkach
kulturowych jak Warszawa, Trójmiasto, Poznań, Wrocław, Łódź, Lublin.
Celem pracy jest także wskazanie wybitnych polskich twórców i artystów związanych
z koncepcją performansu postmedialnego, sztuki postdramatycznej oraz performatywnej i ich
nowatorskich estetyk. | pl |
dc.description.abstract | The aim of this Ph.D project is to show the essence of changes in the theater of the
21st century with an indication of its place in contemporary culture and its social reception.
This dissertation attempts to identify issues focused around the concept of performative,
post-dramatic and post-media theater in the context of changes and transformation of theater
in Poland.
Particular attention was paid to the artistic activity conducted by The Helena
Modrzejewska National Stary Theater in Krakow. Much of the work is based on analysis of
performances staged at the Stary Theater in the first twenty years of the 21st century.
Moreover, the source of many hypotheses was a review of theatrical tendencies and aesthetics
dominating in other Polish theaters, in such cultural centers as Warsaw, Tri-City, Poznań,
Wrocław, Łódź, Lublin.
The aim of the work is also to identify outstanding Polish creators and artists related
to the concept of post-media performance, post-dramatic and performative art. | en |
dc.language | pl | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | mediatyzacja | pl |
dc.subject | teatr współczesny | pl |
dc.subject | media | pl |
dc.subject | nowe technologie | pl |
dc.subject | performatywność | pl |
dc.subject | mediatization | en |
dc.subject | contemporary theater | en |
dc.subject | media | en |
dc.subject | new technologies | en |
dc.subject | performativity | en |
dc.title | Media i nowe technologie w teatrze XXI wieku na przykładzie wybranych spektakli Narodowego Starego Teatru w Krakowie | pl |
dc.title.alternative | Media and new technologies in the 21st century theater on the example of selected preformances of the National Stary Theater in Krakow | en |
dc.type | Thesis | pl |