Od bajki (ludowej) do science fiction. Badania nad literaturą niewerystyczną na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu
View/ Open
Author:
Brzostek, Dariusz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 337, Studia Poetica 9 (2021), s. [38]-56
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Uniwersytet Mikołaja Kopernikafantastyka
literaturoznawstwo
kulturoznawstwo
Nicolaus Copernicus University
fantasy
literary studies
cultural studies
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Artykuł zawiera historyczne i problemowe omówienie badań nad fantastyką i fantastycznością podejmowanych od lat
sześćdziesiątych XX wieku na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Przedstawione zostały początki studiów
nad literaturą niewerystyczną, obejmujące prace Artura Hutnikiewicza o Stefanie Grabińskim, Andrzeja Stoffa o
Stanisławie Lemie oraz Jana Mirosława Kasjana o ludowej bajce magicznej. W trakcie omówienia rozwoju badań
fantastyki podejmowanych przez kolejne pokolenia naukowców zaprezentowany został także zwrot w kierunku studiów
kulturoznawczych, podejmujących między innymi zagadnienia związane z medioznawstwem, filmoznawstwem oraz
komparatystyką literacko-kulturową i wzbogacających refleksję o zagadnienia związane z problematyką odbioru tekstów
kultury, fandomem, grami cyfrowymi oraz nowymi mediami. Zwrot ten wyznacza nowe kierunki badań tudzież tendencje
metodologiczne, wykraczające poza tradycję literaturoznawczą, która zainicjowała toruński namysł nad fantastyką. This article encompasses a historical and problem-based review of research on fantasy and the fantastic undertaken
since the 1960s at the Nicolaus Copernicus University in Toruń. It presents initial studies of non-veristic
literature, so publications of Artur Hutnikiewicz on Stefan Grabiński, Andrzej Stoff on Stanisław Lem and Jan
Mirosław Kasjan on the folk tale with magical components. While discussing the development of research on fantasy
undertaken by next generations of scientists, the article also points to a shift in cultural studies, which started
to undertake concepts such as media studies, film studies, literary and cultural comparative studies. This shift
enriched the analyses with considerations on the reception of cultural texts, fandoms, digital games and the new
media. It delineates new research directions and methodological tendencies that cross the borders of conventional
literary studies that initiated the Toruń thought regarding fantasy.