• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prasa dla dzieci i młodzieży 1824-1918. T. 1, Dzieje wydawnicze

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 851 (74.36MB)
Autor:
Kolasa, Władysław Marek
Woźniakowski, Krzysztof
Rogoż, Michał
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-181-9
978-83-8084-182-6 (e-ISBN)
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
prasa dla młodzieży
czasopisma dla młodzieży
dzieje wydawnicze
XIX i XX wiek
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Monografia powstała w ramach grantu NCN nr UMO-2013/11/B/HS2/02589, ID 23859: Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku.
Streszczenie
Prezentowany tom jest pierwszą częścią syntezy Prasa dla dzieci i młodzieży 1824–1918, która powstała jako zespołowy efekt badań realizowanych w ramach grantu pt. Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku (Opus 6), finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w latach 2014–2017. Poszczególne tomy monografii napisali samodzielnie lub w kooperacji członkowie zespołu badawczego: Krzysztof Woźniakowski (kierownik projektu), Władysław Marek Kolasa, Michał Rogoż oraz Sabina Kwiecień. W pracy nad książką starano się (w miarę możliwości) utrzymać jedność koncepcji naukowej i formy narracji, pozostawiając jednak autorom swobodę w doborze faktów i konstrukcji wywodu. Utrzymanie jednolitej, spójnej koncepcji dzieła nie było w pełni możliwe, gdyż utrudniał je niejednolity materiał badawczy (szczególnie jego liczebność i zróżnicowanie) oraz specyfika kolejnych okresów historycznych, która narzucała inne uwarunkowania, a w ślad za tym wymuszała odmienny tok analizy i narracji. Monografia składa się z trzech tomów. W każdym podjęto inne problemy i tematy, które każdorazowo zdefiniowano we wstępnych częściach odpowiednich rozdziałów. Tam również szerzej przedstawiono przedmiot badań, przyjęte hipotezy, zreferowano stan badań oraz specyficzne uwarunkowana. Przedmiotem tomu pierwszego są dzieje wydawnicze czasopism dla dzieci w całym badanym okresie (1824–1918). Ze względów praktycznych jego treść podzielono na dwa rozdziały. Jako cezurę wewnętrzną przyjęto rok upadku powstania styczniowego, gdyż jest to zgodne z polską tradycją badawczą i tworzy wygodne ramy interpretacyjne. W pierwszym okresie rozwoju (1824–1864) periodyki dla dzieci szybko ewaluowały, lecz ich liczba była stosunkowo mała (25 tytułów). Z tego powodu w rozdziale tym zdecydowano się na opis monograficzny, w którym połączono zarówno dzieje wydawnicze, jak i analizy treści. Podejście takie uzasadniał ponadto relatywnie dobry stan badań oraz pełna dostępność tekstów badanego korpusu tytułów.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13459
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image