• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

On furtive persistence of selfhood in three ekphrastic poems

Thumbnail
View/Open
On furtive persistence... (1.753Mb)
Author:
Michalski, Przemysław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [82]-94
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
poetry
ekphrasis
description
subjectivity
consciousness
poezja
ekfraza
opis
podmiotowość
świadomość
Date: 2014
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
The aim of this article is to investigate whether ekphrastic poetry, which by its very nature tends to focus solely on the element of pure description, allows one to compose verse entirely purged of any traces of authorial subjectivity, often manifesting itself in the shape of a consciousness trying to impose human categories on what is essentially non-human. Through analyses of three different poems, by Ezra Pound, Gary Snyder and Czesław Miłosz, respectively, the article tries to demonstrate that the ambition of writing poetry completely free from any intrusions of human subjectivity is bound to remain an impossible project. At the same time, however, it is likely to yield poems whose philosophical and artistic scope sets them apart from a more openly self-involved kind of verse.
 
Niniejszy esej jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy poezja ekfrastyczna – czyli kładąca szczególny nacisk na element opisowy – umożliwia pisanie utworów całkowicie wolnych od śladów ludzkiej obecności, czy to w postaci świadomości narzucającej ludzkie kategorie na to, co poza-ludzkie, czy też jako mniej lub bardziej egotyczne uwikłanie w zewnętrzny świat. Na podstawie analizy trzech wierszy, dwóch poetów amerykańskich (Ezra Pound i Gary Snyder) oraz poety polskiego (Czesław Miłosz) autor próbuje udowodnić, że z wielu powodów taki projekt musi pozostać przedsięwzięciem utopijnym. Jednocześnie jednak przynosi on utwory niezmiernie interesujące pod względem artystycznym i filozoficznym.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9341
Collections
  • 2014, Studia Anglica 4
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image