Nauczyciel w bibliotece pedagogicznej - klient wyróżniony
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Iwasiów, Sławomir
Fluda-Krokos, Agnieszka
Czacharowska, Sylwia
Arkabus, Agata
Płusa, Anna
Knapik, Paulina
Jednaka, Wioleta
Wojnarowska, Małgorzata
Kwiecień, Sabina
Bartnicka, Agnieszka
Ippoldt, Lidia
Betkowska, Jolanta
Janik, Beata
Kawoń-Noga, Dagmara
Marciniak, Marianna
Kołodziej, Małgorzata
Mieczkowska, Elżbieta
Walska, Anna
Miśkiewicz, Agnieszka
Redaktor:
Fluda-Krokos, Agnieszka
Janik, Beata
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-993-5
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczycieledokształcanie
biblioteki
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Publikacja powstała w wyniku współpracy Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. H. Kołłątaja w Krakowie i Instytutu Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.Streszczenie
Celem bibliotek pedagogicznych tworzonych w latach 20. XX w. było wspieranie pracy
nauczycieli i szkoły. Zadania te biblioteki prowadziły w czasach kolejnych reform oświatowych, zmieniania podstaw
programowych i reorganizacji systemu szkolnictwa. Rozporządzenie Ministerstwa Edukacji Narodowej z 28 lutego 2013
r. o zasadach
działania bibliotek pedagogicznych podkreśla te szczególne wytyczne związane
ze wspomaganiem szkół i bibliotek szkolnych w realizacji ich zadań (Dz.U.
2013 poz. 369). Biblioteki pedagogiczne zatem od 2013 r. stopniowo modyfikowały
i wdrażały nowe działania w zakresie procesowego wspomagania pracy szkół
oraz organizowania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli, które stały się
dla nich obowiązkowe od 1 stycznia 2016 r. Wynikiem tej działalności są nie tylko
nowe formy współpracy z nauczycielami i szkołami, doświadczenia pracowników
bibliotek pedagogicznych w zakresie wspomagania i powiększający się bank dobrych
praktyk, ale też istotne przemyślenia dotyczące pracy biblioteki jako całości
w nowych warunkach i konieczności poszerzania kompetencji zawodowych nauczycieli
bibliotekarzy tam pracujących.
Kolejny tom, trzeci już w serii Forum Bibliotek Pedagogicznych, jest poświęcony
wspieraniu pracy nauczycieli – szczególnego i wyróżnionego klienta bibliotek
pedagogicznych. Zawarte w nim artykuły odzwierciedlają sukcesy i trudności w realizowaniu
zadań bibliotek.
Zbiór otwierają rozważania teoretyczne. W tekście Sławomira Iwasiowa,
Książka wśród ludzi. Znaczenie kultury w pedagogice społecznej Heleny Radlińskiej,
przedstawiona została sylwetka i dorobek naukowy wybitnej badaczki, w szczególności
jej koncepcja pedagogiki społecznej oparta m.in. na książce. Artykuł
Agnieszki Fludy-Krokos, Ewolucja pojęcia nauczyciel – klient bibliotek pedagogicznych
w świetle aktów prawnych, pokazuje zmiany w rozumieniu zadań bibliotek
pedagogicznych, które zawsze oscylowały wokół wspierania pracy nauczycieli
i placówek oświatowych. Podobnie w szkicu Sylwii Czacharowskiej, Biblioteki pedagogiczne
dla nauczycieli – dynamika przemian, omówione zostały zmiany zadań
bibliotek pedagogicznych od chwili ich powołania do czasów współczesnych. Autorka
zwraca szczególną uwagę na brak stabilności w pracy niektórych placówek,
a zwłaszcza ich filii, utrudniający planowanie i wdrażanie działań przewidzianych
w Rozporządzeniu z 2013 r.
W kolejnych artykułach autorzy przedstawili wybrane narzędzia i form wspierania
nauczycieli: Agata Arkabus i Anna Płusa omówiły Działania serwisu E-pedagogiczna
SBP na rzecz wspomagania szkół i bibliotek, Paulina Knapik w tekście
Coaching w pracy bibliotekarza przybliżyła metodę coachingu i możliwości jej wykorzystania
przez biblioteki w kontakcie z czytelnikami a Wioletta Jednaka konkretne
programy wspierające zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych
i możliwości ich wykorzystania w pracy szkół i nauczycieli na przykładzie
Prezi, Scribus i platformy Issuu. Specjalną grupę odbiorców bibliotek pedagogicznych
zaprezentowała Małgorzata Wojnarowska w tekście Doradca metodyczny –
klient szczególnie wyróżniony w bibliotece pedagogicznej.
Pomostem łączącym rozważania teoretyczne i przykłady ogólnego wsparcia dla
nauczycieli i nauczycieli bibliotekarzy z konkretnymi opisami przedstawiającymi działania
poszczególnych bibliotek pedagogicznych jest tekst Sabiny Kwiecień Oczekiwania
nauczycieli wobec bibliotek pedagogicznych. Autorka przedstawiła wyniki badań
ankietowych przeprowadzonych wśród nauczycieli województwa małopolskiego.
Kolejne prace prezentują dokonania bibliotek pedagogicznych w zakresie realizacji
działań na rzecz wspomagania szkół i nauczycieli. Są to artykuły: Agnieszki
Bartnickiej i Lidii Ippoldt Środowisko oświatowe gminy Skawina i formy jego wspierania
przez Bibliotekę Pedagogiczną, Jolanty Betkowskiej Pedagogiczna Biblioteka
Wojewódzka w Słupsku – z „okrąglaka” nawet do najmniejszych szkół; Beaty Janik
Wspomaganie szkół i placówek oświatowych w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej
im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Dagmary Kawoń-Nogi Pedagogiczna Biblioteka
Wojewódzka w Opolu na rzecz szkoły, ucznia i nauczyciela. Charakterystyka wybranych
inicjatyw edukacyjno-kulturowych; Marianny Marciniak i Małgorzaty Kołodziej
Książnica Pedagogiczna im. Alfonsa Parczewskiego w Kaliszu placówką wspierającą
pracę szkół i nauczycieli, Elżbiety Mieczkowskiej Trudne nowego początki.
Pierwsze kroki w realizacji zadań z zakresu wspomagania szkół i doskonalenia nauczycieli
na przykładzie Warmińsko-Mazurskiej Biblioteki Pedagogicznej w Elblągu oraz
Anny Walskiej Wykorzystanie terapeutycznych wartości literatury w pracy nauczyciela
z dziećmi i młodzieżą – przykład Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie.
Publikację kończą dwa komunikaty: w pierwszym pt. Wspieranie uczniów i nauczycieli
w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych Agnieszka Miśkiewicz
przedstawiła w skrócie działania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Krakowie
w zakresie TIK, w drugim Sprawozdanie z pracy sieci współpracy i samokształcenia
pracowników bibliotek pedagogicznych przygotowujących się do nowych zadań na
rzecz wspomagania szkół Elżbieta Mieczkowska zrelacjonowała dokonania ogólnopolskiej
sieci działającej w roku szkolnym 2014/2015.
Oddajemy do rąk Czytelników kolejny tom tekstów traktujących o teorii
i praktyce w bibliotece pedagogicznej, placówce od blisko stu lat wspierającej nauczycieli,
nieustannie bogacącej swą ofertę dla czytelników, a także doskonalącej
formy kształtowania nie tylko przyszłych pedagogów.