dc.description.abstract | Zdalna edukacja wprowadzona w całym kraju 12 marca 2020 r. we wszystkich
uczelniach wprowadziła studentów, wykładowców, władze uczelni w duże zakłopotanie.
Nagle, z dnia na dzień uczestnicy edukacyjnego procesu zostali postawieni
wobec faktu cyfrowej rewolucji. Sytuacja bezprecedensowa w historii. Uczelnie
zostały zamknięte, studenci odesłani do domu, a wykładowcy zmuszeni do szybkiej
i radykalnej zmiany metod pracy ze studentami. Do tej wymuszonej rewolucji
cyfrowej musieli się nagle przystosować zarówno studenci, jak i wykładowcy. Ci
ostatni w różny sposób zaczęli radzić sobie z tymi nowymi wyzwaniami. Niektórzy
mieli już doświadczenie w prowadzeniu kursów e-learningowych w związku z tym
łatwiej im było przestawić się na nowe metody pracy. Jednakże większość nie miała
dużych doświadczeń z tego typu prowadzeniem zajęć. Im było najtrudniej wdrożyć
się do nowych form dydaktycznych.
Studenci mieli łatwiej, gdyż są cyfrowym pokoleniem, które dorastało ze smartfonem
w dłoni i Internetem niemalże od kołyski. Choć jednak zostali oni wyposażeni
w cyfrowe kompetencje, to edukacja zdalna wymaga także samodyscypliny,
umiejętności samodzielnej nauki oraz planowania pracy. A z tymi miękkimi kompetencjami
był już pewien problem, o czym wielokrotnie wspominano, analizując
cechy pokolenia Z.
Wprowadzenie zdalnej edukacji, z którą musieli się zmierzyć studenci i nauczyciele
akademiccy, nie należało do łatwych zadań,. W pewnych dziedzinach łatwiej
wprowadzić kształcenie na odległość np. w humanistyce czy naukach społecznych,
znacznie trudniej jednak prowadzić takie kształcenie w naukach przyrodniczych
i inżynieryjnych. Tutaj bez ćwiczeń w laboratorium trudno o uzyskanie założonych
efektów kształcenia i pełne wykształcenie inżyniera.
Niestety w warunkach pandemii zdalne nauczanie jest koniecznością, na którą
musimy być gotowi. Aby ułatwić pracownikom i studentom ten powrót do edukacji
przed ekranem komputera przygotowaliśmy raport z badań, który pokazuje zdalną
edukację z perspektywy obu stron procesu dydaktycznego.
Dzięki przedstawieniu doświadczeń ze zdalnym nauczaniem w minionym semestrze
możemy zobaczyć, jakie działania pedagogiczne są skuteczne, sprzyjające
w zdalnym nauczaniu. Jakie metody i formy dydaktyczne można i warto stosować,
a z czego należy zrezygnować, gdyż nie przynosi to zakładanych efektów.
Perspektywa oceny zdalnej edukacji studentów i wykładowców pozwoli też lepiej
się zorientować czytelnikom w słabych i mocnych stronach zdalnej edukacji na UP
i może też pomóc wykładowcom w wybraniu własnej, skutecznej metody dydaktycznej
na czasy zdalnej edukacji. Warto też zwrócić uwagę na psychospołeczne
koszty zdalnej edukacji, a jak pokazują wyniki badań są one dotkliwe. | pl_PL |