Contrasto tra città e campagna nella Polonia rinascimentale sullo sfondo delle aspirazioni culturali degli ex‑studenti e dei viaggiatori polacchi a Padova
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Lenart, Mirosław
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 312, Studia Historicolitteraria 20 (2020), s. [43]-58
Język: it
Słowa kluczowe:
renesans w Polscewille weneckie
wille podmiejskie w Polsce
Jan Kochanowski
Polish Renaissance
Venetian villas
extra‑urban villas in Poland
Jan Kochanowski
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Głębokie rozumienie istoty opozycji pomiędzy światem kultury, reprezentowanym przez miasto,
oraz natury, związanej z życiem na wsi, uchwycone zostało na fresku Tycjana z 1511 roku,
przedstawiającym cud Świętego Antoniego, a rozgrywającym się na styku tych dwóch przestrzeni.
Tak wyrafinowane postrzeganie tego kontrastu, charakterystyczne dla renesansu
włoskiego, nie miało swojego odzwierciedlenia w Polsce, gdzie miasta oraz związane z nimi
funkcjonowanie kultury dworskiej nie miały równie bogatej reprezentacji. Masowy kontakt
studentów polskich, przybywających w okresie renesansu zwłaszcza do Padwy, z kulturą
willi weneckich miał jednak ogromny wpływ zwłaszcza na ideowe próby odzwierciedlenia
humanistycznych modeli obecnych w literaturze, sztuce oraz stylu życia, rozwijających się
na terenie Italii. Artykuł przedstawia liczne przykłady takich inspiracji oraz wskazuje na ich
wyjątkowość polegającą na dostosowaniu włoskich wzorców do realiów odmiennego świata
wyobraźni i wrażliwości. A deep understanding of the contradiction between the world of culture, represented by
the city, and nature, connected with village life, was captured in Titian’s fresco from 1511,
illustrating the miracle of Saint Anthony, which takes place on the border of these two spaces.
Such a sophisticated perception of this contrast, which is typical of Italian Renaissance, did
not find its equivalent in Poland, where cities and court culture were less representative.
Mass contact of Polish students, who arrived especially in Padua, with the culture of Venetian
villas, during the Renaissance period, had an enormous impact on ideological attempts at
reflecting humanistic models in literature, art and life, which developed in Italy. The paper
presents numerous examples of such inspirations and points to their uniqueness, which
consists in adapting Italian models to the reality in a different world of imagination and
sensitivity.