• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2020, Studia Historicolitteraria 20
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Historicolitteraria
  • 2020, Studia Historicolitteraria 20
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genologia i finezja. Najkrótsze pieśni Jana Kochanowskiego

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Genologia i finezja... (372.2KB)
Autor:
Buszewicz, Elwira
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 312, Studia Historicolitteraria 20 (2020), s. [59]-75
Język: pl
Słowa kluczowe:
Jan Kochanowski
poezja renesansowa w Polsce
horacjanizm
petrarkizm
małe formy liryczne
Jan Kochanowski
Renaissance poetry in Poland
horatianism
petrarchism
small lyrical forms
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The purpose of this paper is the analysis of the shortest songs from Jan Kochanowski’s collection Pieśni. These include a petrarchist Pieśń II 21, and above all, four horatian‑ origin works Pieśń: I 11 (Stronisz przede mną, Neto nietykana), II 7 (Słońce pali, a ziemia idzie w popiół prawie), II 16 (Nic po tych zbytnich potrawach…) and II 23 (Nie zawżdy, piękna Zofija…). Following a short review of previous attempts at classifying Kochanowski’s Pieśni, which were made by Polish scholars, as well as considering other options of categorising lyrical songs, the author indicated the contexts of particular works, described their rhetorics and emphasised the mastery of the poet, which is manifested through the construction of such sophisticated forms. A song, under Kochanowski’s pen, became a brief but comprehensive genre. It comprised solemnity and joy, elegiac mood and frivolous joke.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10108
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2020, Studia Historicolitteraria 20

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image