Genologia i finezja. Najkrótsze pieśni Jana Kochanowskiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Buszewicz, Elwira
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 312, Studia Historicolitteraria 20 (2020), s. [59]-75
Język: pl
Słowa kluczowe:
Jan Kochanowskipoezja renesansowa w Polsce
horacjanizm
petrarkizm
małe formy liryczne
Jan Kochanowski
Renaissance poetry in Poland
horatianism
petrarchism
small lyrical forms
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The purpose of this paper is the analysis of the shortest songs from Jan Kochanowski’s
collection
Pieśni. These include a petrarchist Pieśń II 21, and above all, four horatian‑
origin
works Pieśń: I 11 (Stronisz przede mną, Neto nietykana), II 7 (Słońce pali, a ziemia idzie w popiół
prawie), II 16 (Nic po tych zbytnich potrawach…) and II 23 (Nie zawżdy, piękna Zofija…).
Following a short review of previous attempts at classifying Kochanowski’s Pieśni, which
were made by Polish scholars, as well as considering other options of categorising lyrical
songs, the author indicated the contexts of particular works, described their rhetorics and
emphasised the mastery of the poet, which is manifested through the construction of such
sophisticated forms. A song, under Kochanowski’s pen, became a brief but comprehensive
genre. It comprised solemnity and joy, elegiac mood and frivolous joke.