Edukacja geograficzna z elementami edukacji antydyskryminacyjnej w szkole waldorfskiej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Zatorski, Michał
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 221, Studia Geographica 10 (2016), s. [179]-189
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacja antydyskryminacjnaedukacja geograficzna
etniczność
mniejszości narodowe i etniczne
tożsamość
geographical education
antidiscrimination education
identity
ethnicity
national and ethnical minorities
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W trakcie podstawowej szkolnej edukacji geograficznej uczniowie nie mają świadomości, że
nabyte wiadomości i umiejętności są niezbędne do właściwej percepcji i obserwacji zjawisk
społecznych oraz przyrodniczych. W pedagogice waldorfskiej geografia traktowana jest jako
jeden z dwóch najważniejszych przedmiotów szkolnych, które wyznaczają drogę poznawania
przez uczniów otaczającej ich rzeczywistości. Realizowane w tej szkole elementy edukacji
antydyskryminacyjnej czynią z geografii naukę pojednania pomiędzy narodami, w myśl
słów prof. Stanisława Pawłowskiego: „Jedna jest Ziemia i jeden człowiek na niej” (Pawłowski,
1939: 1). Wdrażanie elementów edukacji antydyskryminacyjnej do realizowanych treści geograficznych
w szkołach publicznych, pozwoliłoby na wzmocnienie praktycznej i wychowawczej
roli geografii. Byłaby to również odpowiedź na systemowe rozwiązanie braku edukacji
antydyskryminacyjnej w polskich szkołach. During the primary school geographical education students are not aware that the acquired
knowledge and skills are those necessary for the proper perception and observation of social
and natural phenomena. In waldorf pedagogy geography is regarded as one of the two
most important school subjects that mark the path of learning by the students of the reality
surrounding them. Realized in this school elements of the anti-discrimination education it
would make geography – a school subject reconciliation between nations, because, as used
to say Professor Stanislaw Pawłowski “One is the Earth and the person on it” (Pawłowski,
1939: 1). Implementation of antidiscrimination education components to implemented geographic
content in public schools, will strengthen practical and educational role of geography.
It would also be a response to a systemic solution to the lack of anti-discrimination education
in Polish schools.