dc.description.abstract | Trzeci już tom czasopisma Uniwersytetu Pedagogicznego „Studia Sociologica” zawiera prace dotyczące współczesnych zagadnień z zakresu szeroko pojętych nauk społecznych – rezultat badań i refleksji pracowników Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego, a także zaproszonych do współpracy autorów, reprezentujących inne uczelnie. Poza socjologicznymi w tomie pomieszczono też prace antropologiczne i politologiczne dotyczące przeważnie problemów polskich, ale nie omijające kwestii wykraczających nie tylko poza obszar naszego kraju, ale
i kontynentu.
Wzorem poprzednich lat trzynaście artykułów zostało ujętych w trzech działach. W pierwszym, zatytułowanym „Ludzie i koncepcje”, zgrupowane zostały rozprawy o charakterze teoretycznym, referujące aktualne ustalenia nauk o człowieku, a także dotyczące rozumienia wybranych pojęć z zakresu socjologii (przymiotnik „społeczny”, „topos świadomości”), uzupełnionych o rozważania dotyczące praktycznego wykorzystania „teorii naznaczania”. Drugi, o nieco odmiennym w stosunku do pierwszego charakterze, prezentuje prace autorów koncentrujących się na problemach współczesności, zagadnieniu aktywności kobiet i konsekwencji migracji ekonomicznych, jak i kwestiach geopolitycznych, związanych z peryferyjnością niektórych obszarów świata i występującymi tam konfliktami. Ostatni dział dotyczy w większości zjawisk lokujących się w obszarze kultury popularnej, zdominowanej przez ludyzm. Elementy takie odnajdywane są przez autorów w różnych formach zabaw z historią i w stosunku do niedawnej przeszłości, a także w reklamie, posiłkującej się dziś „oswojoną” grozą. Komercja, inny aspekt dzisiejszej rzeczywistości, anektuje obszary do niedawna, zdawałoby się, święte – tego problemu tyczy tekst zestawiający symbolikę chrześcijańską i rzeczywistość supermarketu. Ostatni tekst obszernie prezentuje kwestię kształtowania się elit polityczno-administracyjnych
w regionie górnośląskim.
Różnorodność prezentowanych rozpraw, w naszym pojęciu, jest zaletą tego tomu. Pozwala poznać zainteresowania badawcze ich autorów, a jednocześnie prezentuje – choć siłą rzeczy fragmentarycznie – złożoność rzeczywistości, w jakiej przyszło nam żyć. | pl_PL |