• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia
  • 2010, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 2
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia
  • 2010, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 2
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ze Lwowa do Krakowa. Lwowscy historycy wychowania w Krakowie

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Ze Lwowa do Krakowa... (338.6KB)
Autor:
Szulakiewicz, Władysława
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 77, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 2 (2010), s. [36]-47
Język: pl
Data: 2010
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
This article presents the story of scientists investigating the educational past who came to Cracow from Lviv. The author makes an attempt to describe the situation of those historians in the last years before the Second World War and during the years of occupation. The paper also presents information on the scientific status of the researchers, to show who were those who arrived in Cracow from Lviv. The label ”Lviv historians of education” is applied to those researchers who were educated in Lviv in the field of history of education, and participated in the work of Lviv societies and committees aiming at the popularization of educational past. Being born in Lviv is secondary in this respect. After accepting such criteria, the persons taken into consideration are the pupils of Stanisław Łempicki (1886–1947), educated by himself and other distinguished masters associated with the Lviv University. Among those scientists, the following must be enumerated: Czesław Lechicki (1906-2001), Karol Lewicki (1909–1991), priest Alfons Schletz (1911–1981), and Józef Skoczek (1903-1966). In the period of war and occupation, they often cooperated within the structures of underground education. In 1945 they were forced to leave Lviv and to search for a new workplace in other Polish academic centres. One of those centres that admitted Lviv scientists was Cracow. In Cracow, they continued the research, which in some cases had been started in the Lviv period. Among the achievements of the above-mentioned historians, the following research directions can be listed: history of culture and of cultural patronage, history of books, libraries and periodicals, biographies, and editing of source materials.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10494
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2010, Studia ad Institutionem et Educationem Pertinentia 2

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image