La pré-structure diégétique et le théâtre de la plénitude amoureuse ou deux visions de l’arbre dans la série romanesque d’Émile Zola, Les Rougon-Macquart
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kaczmarek-Wiśniewska, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 308, Studia Poetica 8 (2020), s. [172]-186
Język: fr
Słowa kluczowe:
ZolaRougon-Macquartowie
drzewo
genealogia
życie
Zola
The Rougon-Macquart
tree
genealogy
life
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł analizuje dwie formy, jakie przybiera motyw drzewa w cyklu powieściowym Émile’a
Zoli Rougon-Macquartowie. Pierwszą z nich, którą można nazwać „społeczną”, jest drzewo
genealogiczne postaci tworzących powieściową rodzinę; sporządzenie tego drzewa i przygotowanie
szczegółowych informacji na temat każdego bohatera i jego losów poprzedziło
rozpoczęcie pracy nad cyklem, co czyni z niego rodzaj pra-struktury całej serii. Drugą formą,
w jakiej drzewo pojawia się w analizowanych tekstach, jest forma „naturalna”, związana
z przyrodą (drzewo jako roślina) i nasycona symboliką dotykającą miłości i płodności. Obie
formy łączy odniesienie do życia jako nadrzędnej wartości i podstawowego tematu literatury
naturalistycznej. The paper analyses two images of a tree which occur in Émile Zola’s novel series The Rougon-
-Macquart. The first, which might be called a “social” one, is the genealogical tree of all the
characters belonging to the fictive family. The preparation of the tree and of numerous details
concerning each of the protagonists anticipated the writing of the novels; this is why the tree
may be considered as a “pre-structure” of the entire series. The second image of a tree in
Zola’s works is a “natural” one, connected to the universe (tree as a plant) and impregnated
with many symbols referring to love and fertility. Both images converge in their relation to
life as a crucial value and the main theme of the Naturalist writings.