Ksyloteki, czyli patroszenie lasu
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Arendt, Ada
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 308, Studia Poetica 8 (2020), s. [215]-229
Język: pl
Słowa kluczowe:
ksylotekihistoria naturalna
historia leśnictwa
kolekcje
inteligencja urzędnicza
Xylotheques
natural history
history of forestry
collecting
Polish intelligentsia
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Obierając za punkt wyjścia niemiecką tradycję tworzenia ksylotek, czyli bibliotek zawierających
próbki drewna ucharakteryzowane na książki, przypominam biografię Wiktora
Kozłowskiego (1791–1858), pierwszego polskiego twórcy ksylotek, leśnika, kolekcjonera
i autora słowników terminologii leśnej na tle historii organizacji rządowej służby leśnej
w Królestwie Polskim. Opisuję, jak reorganizacja leśnictwa w duchu oświeceniowego projektu
dominacji nad przyrodą wywołała niepokój, który znalazł wyraz między innymi w operze
Karola Kurpińskiego Leśniczy z Kozienickiej Puszczy. W pierwszej połowie XIX wieku zestawiano
postaci „młodego” i „starego” leśniczego, zapowiadające rozdźwięk między oświeceniowym
i romantycznym podejściem do świata przyrody. Ksyloteki Wiktora Kozłowskiego
reprezentują podejście oświeceniowe – związane z pasją katalogowania, preparowania
i obiektywizowania jako narzędzi kontroli. Taking as a starting point the German tradition of creating xylotheques, i.e. libraries containing
wood samples disguised as books, I recall the biography of Wiktor Kozłowski (1791–1858),
the first Polish creator of xylotheques, forester, collector and author of dictionaries of forest
terminology against the backdrop of the history of the organisation of the governmental forest
service in the Kingdom of Poland. I put forward the thesis that the reorganisation of forestry
in the spirit of the Enlightenment’s project of dominating nature caused anxiety, which found
expression, among other places, in Karol Kurpiński’s opera Leśniczy z Kozienickiej Puszczy
[The Forester from the Kozieniecka Primeval Forest]. In the first half of the 19th century, the
figure of the “young” and “old” forester was juxtaposed, already heralding the rift between
the Enlightenment and romantic approaches to the natural world. Wiktor Kozłowski’s
xylotheques represent the Enlightenment approach – related to the passion for cataloguing,
preparing and objectifying as tools of control over the natural world.