„Wyłaniam kraje kory pękate”. (Współ)drzewna poetyka Krystyny Miłobędzkiej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Lekowska, Daria
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 308, Studia Poetica 8 (2020), s. [262]-271
Język: pl
Słowa kluczowe:
Krystyna Miłobędzkapolska poezja współczesna
ekopoetyka
metafora otwarta
drzewa
Krystyna Miłobędzka
contemporary Polish poetry
ecopoetics
open metaphor
trees
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Szkic stanowi próbę ulokowania poezji Krystyny Miłobędzkiej w kontekście ekopoetyki
i sprawdzenia, czy tak ukierunkowane odczytanie otworzy liryczną twórczość poetki na
nowe praktyki interpretacyjne, cieszące się coraz większym zainteresowaniem badawczym.
W omówieniach dorobku autorki Anaglifów motywy i tematy przyrodnicze pojawiają się stosunkowo
często, jednak do tej pory rzadko traktowane były jako główny, samodzielny przedmiot
analizy. Szkic poprzez interpretację poszczególnych utworów pokazuje, w jaki sposób
natura, w tym wypadku zwłaszcza pojawiające się pod różną postacią drzewa, na przestrzeni
publikowanych kolejno tomów kształtują wyobraźnię pisarską Miłobędzkiej i wpisują się
w wypracowany przez nią projekt poetycki, wykraczający poza ramy strategii literackiej, którego
założenia pozwalają umieścić go w obszarze ekopoetyki. The article is an attempt to place Krystyna Miłobędzka’s poetry in the context of ecopoetics
and to see whether such a targeted reading will open the poet’s lyrical works to new
interpretative practices, which are becoming increasingly popular among researchers. In the
discussion about the output of the author of Anaglify [Anaglyphs], natural motifs and themes
appear relatively often, but so far they have rarely been treated as the main, independent
subject of analysis. This sketch, through the interpretation of individual works, shows how
nature, in this case especially that appearing in different forms of trees, in the volumes
published in turn shape Miłobędzka’s writer’s imagination and inscribe themselves in the
poetic project she has developed, which goes beyond the framework of literary strategy and
whose assumptions allow it to be placed in the area of ecopoetics.