• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Informacja i dezinformacja w przestrzeni publicznej. Wprowadzenie do problematyki

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Informacja i dezinformacja... (557.3KB)
Autor:
Mazur, Jadwiga
Źródło: Przestrzeń społeczna. nr 1/2021 (21), s. 69-95
Język: pl
Słowa kluczowe:
informacja
dezinformacja
media
pandemia
information
disinformation
media
pandemic
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The media are considered political and, as the fourth power, they actively communicate in the public space. They create information and disinformation through persuasion. Persuasion is one management tool and is used in managing an organisation. This gives the opportunity to implement the adopted strategy and achieve the goals of the organisation. On the other hand, persuasion and other techniques of influence used by media managers are used to create information in line with the expectations of the authorities. Public and private media do it similarly, although they represent different political groups. Knowing how information and disinformation influences the recipients makes it possible to form information consistent with the intention of the sender. In the process of analysing information and disinformation in the media, one can adopt the perspective of rational choice theory and that of information selection, in line with the heuristic concept of D. Kahneman. The rational choice perspective allows to analyse intentions of the senders of information and its recipients. Profit and loss analysis of both allows to predict what information is important, what benefits may bring the senders and what the behaviour of the recipients will be. On the other hand, the perspective of D. Kahneman’s heuristic concept makes it possible to determine what the recipients' behaviour will be and how information can be prepared so that the recipients behave in the expected manner. The elaboration of information and disinformation is a process that requires knowledge of communicating and of human behaviour. Information creators and media managers create a platform of intentions, emotions and exerting influence, they can hinder the functioning of the state and its institutions and bring harm to society, they can, however, also be a support in difficult situations, e.g. a pandemic, if the message is credible. There is an open field of play between the main actors of information and disinformation, where it is possible to reconcile values important to those who create information, politicians and recipients.
URI
http://hdl.handle.net/11716/10835
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image