Wergiliusz na rozstajach. Druga gawęda dydaktyczna
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sobolewski, Stanisław
Źródło: Proces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 107-115
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauczycielmistrz
uczeń
teacher
master
student
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule omówione zostało znaczenie roli mistrza i mistrzostwa pedagogicznego w zawodzie
nauczyciela. Autor dokonując analizy znaczeniowej słowa „mistrz” podkreśla wagę
mistrzostwa, kapitału wiedzy i umiejętności, którymi można i należy się podzielić w zawodzie
nauczycielskim, w malarstwie. Wskazuje on również, że istotą bycia Mistrzem jest
twórczość, zarówno ta wyrażona dokonanymi odkryciami, publikacjami, namalowanymi
obrazami, jak i ta druga, której materią jest człowiek. Stąd tak ważne, jak zaznacza Autor,
dokąd i którędy Mistrz prowadzi ucznia, rozpoznając jego predyspozycje, upodobania,
emocje i oczekiwania i dając mu swobodę wyboru własnej drogi. W artykule poruszona
została również kwestia odmiennych współcześnie niejednoznacznych celów Mistrza
i ucznia. Ukazując malejące znaczenie sztuki tradycyjnej, Autor podkreśla, że na plan
pierwszy wysuwa się współcześnie sztuka Naniby, artysta i związany z nim event. Przewodnik
musi się odnieść do tego nowego i podjąć decyzję najbliższą sumieniu twórcy. The article discusses the importance of the role of a master and pedagogical mastery in
the teaching profession. The author, when analyzing the meaning of the word “master”,
emphasizes the importance of mastery, capital of knowledge and skills that can and should
be shared in the teaching profession and in painting. He also points out that the essence
of being a Master is creativity, both the one expressed by the discoveries, publications,
painted pictures, and the other, the matter of which is human. Hence, it is so important,
as the Author points out, where and which way the Master leads the student, recognizing
his predispositions, preferences, emotions and expectations and giving him the freedom
to choose his own path. The article also touches upon the issue of the Master’s and the
student’s different, ambiguous goals at present. By showing the decreasing importance
of traditional art, the author emphasizes that the art of Naniba, the artist and the event
associated with it, are in the foreground today. The guide must refer to this new one and
make a decision that is closest to the creator’s conscience.