• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Sztuki (WSz)
  • Monografie / Rozdziały (WSz)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Sztuki (WSz)
  • Monografie / Rozdziały (WSz)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wergiliusz na rozstajach. Druga gawęda dydaktyczna

Thumbnail
View/Open
Wergiliusz na rozstajach... (211.5Kb)
Author:
Sobolewski, Stanisław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Proces edukacyjny. Tradycja i współczesność w dobie płynnej rzeczywistości. Wołyńskie Ateny w przestrzeni historycznej, edukacyjnej i artystycznej / redakcja naukowa Teresa Żebrowska, Beata Sufa. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. - S. 107-115
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
nauczyciel
mistrz
uczeń
teacher
master
student
Date: 2021
Metadata
Show full item record
Abstract
W artykule omówione zostało znaczenie roli mistrza i mistrzostwa pedagogicznego w zawodzie nauczyciela. Autor dokonując analizy znaczeniowej słowa „mistrz” podkreśla wagę mistrzostwa, kapitału wiedzy i umiejętności, którymi można i należy się podzielić w zawodzie nauczycielskim, w malarstwie. Wskazuje on również, że istotą bycia Mistrzem jest twórczość, zarówno ta wyrażona dokonanymi odkryciami, publikacjami, namalowanymi obrazami, jak i ta druga, której materią jest człowiek. Stąd tak ważne, jak zaznacza Autor, dokąd i którędy Mistrz prowadzi ucznia, rozpoznając jego predyspozycje, upodobania, emocje i oczekiwania i dając mu swobodę wyboru własnej drogi. W artykule poruszona została również kwestia odmiennych współcześnie niejednoznacznych celów Mistrza i ucznia. Ukazując malejące znaczenie sztuki tradycyjnej, Autor podkreśla, że na plan pierwszy wysuwa się współcześnie sztuka Naniby, artysta i związany z nim event. Przewodnik musi się odnieść do tego nowego i podjąć decyzję najbliższą sumieniu twórcy.
 
The article discusses the importance of the role of a master and pedagogical mastery in the teaching profession. The author, when analyzing the meaning of the word “master”, emphasizes the importance of mastery, capital of knowledge and skills that can and should be shared in the teaching profession and in painting. He also points out that the essence of being a Master is creativity, both the one expressed by the discoveries, publications, painted pictures, and the other, the matter of which is human. Hence, it is so important, as the Author points out, where and which way the Master leads the student, recognizing his predispositions, preferences, emotions and expectations and giving him the freedom to choose his own path. The article also touches upon the issue of the Master’s and the student’s different, ambiguous goals at present. By showing the decreasing importance of traditional art, the author emphasizes that the art of Naniba, the artist and the event associated with it, are in the foreground today. The guide must refer to this new one and make a decision that is closest to the creator’s conscience.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/10900
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image