dc.description.abstract | Książka, którą trzymasz w dłoni, jest kolejną próbą współpracy
wielu badaczy z różnych dziedzin i specjalizacji. Będąc
pochodną naszego corocznego hybrydowego wydarzenia Filozofikon:
Konwent i konferencja naukowa (PhilosophyCon: Fan
Convention and Academic Conference), podobnie jak ono próbuje
rzucić nieco światła na istotne problemy i pytania związane
ze światem kultury popularnej przy użyciu wielu metod
i różnorodnych paradygmatów badawczych.
Mateusz Bagiński w „O płci inaczej” – alternatywne wizje
płciowości w twórczości Ursuli Le Guin analizuje dzieła literackie
Le Guin przez pryzmat międzykulturowych studiów genderowych.
Kamila Grabowska-Derlatka w swoim artykule Allotopie
miast fantastycznych w japońskiej popkulturze. Wizja fantastyczności
Rogera Caillois pokazuje, jak współczesne dzieła japońskiej
kultury wizualnej wpisują się w wizję fantastyczności i fantastyki
Caillois. Jej analiza oparta jest na teorii allotopii rozwijanej przez
badaczy takich jak Umberto Eco czy Krzysztof Maj. W swojej
kolejnej pracy „Sympathy for the Devil”. The Process of Laicisation
of the Devil in Post-Faustian Culture Using the Example of
Azazel Grabowska-Derlatka wyjaśnia, jak kultura postfaustyczna
i procesy laicyzacji kulturowej zmieniły wizje postaci diabłów
w kulturze zachodniej. Paweł Grabarczyk w tekście Estetyczne
i etyczne implikacje fantomatyki zastanawia się, czy zastosowanie
teorii fantomatyki Stanisława Lema mogłoby mieć skutki
estetyczne. Autor przywołuje przeprowadzane współcześnie
eksperymenty z zakresu cybernetyki i game studies. Filip Kobiela
po zaprezentowaniu różnych wersji tak zwanego prawa
Lema wraz z przykładami analizuje ich strukturę, wykazując
ich podobieństwa do trylematu Gorgiasza – czyni to w artykule
pod tytułem O prawie Lema i jego rozwiniętej postaci. Z kolei
Martyna Pustoszkin w tekście Problem synchronicznej tożsamości
osobowej na przykładzie paradoksu duplikatów rozważa
jeden ze sformułowanych przez Lema i prezentowanych w konwencji
groteski paradoksów. Liliana Kozak w swoim artykule
Czas wizjonerów podejmuje się analizy historycznej konwencji
cyberpunkowej na tle rozwoju cybernetyki, począwszy od lat
50. i 60. XX wieku. Odwołuje się przy tym do wczesnych prac
Antonia Sant’Elii. Kamil Muzyka w pracy Górnicy von Neumanna
– surowce kosmiczne, roboty, industriaforming bada, jak
fantastyka, science fiction i futurologia eksplorują temat kosmicznych
maszyn. Autor analizuje koncepcje samowystarczalnego
ekosystemu maszyn w przestrzeni kosmicznej, pojawiające
się w ramach science fiction i futurologii. Rachel „Preppikoma”
Palm w Teogonii technologicznej. Nominalistycznej koncepcji
bóstwa dla transhumanizmu
i posthumanizmu przedstawia
nominalistyczne ujęcie boskości, aplikowalne do istot transi
postludzkich, nawiązując między innymi do GOLEMA XIV
autorstwa Lema. Mateusz Sawczyn i Patryk Trzcionka w swojej
interdyscyplinarnej pracy Artificial Intelligence in Movies and TV.
Its Consciousness and Humanness badają fenomen sztucznej
inteligencji i związanych z nią problemów filozoficznych (jak
problemy innych umysłów, teorii poznawczych i eksperymentów
myślowych) w kontekście
współczesnych seriali i filmów. W swoim
drugim artykule Ideał bohatera w obiektywistycznych komiksach
Steve’a Ditki Sawczyn podejmuje się analizy późnych prac
przywołanego autora i porównuje je z teoriami filozoficznymi
Ayn Rand. Całość monografii kończy rozdział Weroniki Stawińskiej
pod tytułem Przestępczość a antropologiczny rozwój
człowieka, w którym autorka przekonuje, że rozwój kulturowy
może mieć wpływ na zapobieganie przestępczości. Odwołuje się
przy tym do licznych przykładów z tekstów piosenek.
Większość z artykułów zamieszczonych w niniejszym
opracowaniu jest oparta na oryginalnych badaniach, choć nie
brakuje także prac przeglądowych. Część z nich jest efektem
rozwinięcia myśli prezentowanych w trakcie prelekcji w ramach
Filozofikonu. | pl_PL |