Geography Didactics – theory and methodology (Bulgarian case)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Vasileva, Maya
Naydenov, Kliment
Kotseff, Georgi
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 268, Studia Geographica 12 (2018), s. [130]-139
Język: en
Słowa kluczowe:
geographygeography didactics
education
training
geography education
geografia
dydaktyka geografii
edukacja
edukacja
edukacja geograficzna
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Understanding, mastering and applying new ideas in geography didactics is the most proper
way to achieve a high professionalism in geography education in Bulgaria. Such professionalism
implies three prerequisites: a scientifically based (and not only intuitive) professional
activity, high and sustainable results and a clear positive attitude towards it. The high professionalism
is the required basis for successful solving the current problems of Bulgarian
geography education which are of different nature: training and further qualification of working
staff, preparation of needed school documentation for thematic subject “Geography and
Economy” and the design of research programs and projects in school practice.
Undoubtedly, we have to explore the foundations of didactics (its theory and methodology)
because it is the starting point for creative problem solving or the implementation of upcoming
geography educational tasks. In this context, and against the background of the increasingly
higher modern public demands and attitudes towards education, it is necessary to
interpret the geography didactics as a science in a new, modern way. In presented paper are
examined the essence, subject matter and main issues of geography didactics; scientific tasks
and research methods and its place among other sciences. It is also important to outline the
trends of development and scientific potential of geography didactics. Zrozumienie, opanowanie i zastosowanie nowych pomysłów w dydaktyce geografii to prawdziwy
krok w kierunku osiągnięcia wysokiego poziomu profesjonalizmu w edukacji geograficznej
w Bułgarii. Taki profesjonalizm według nas oznacza trzy rzeczy: opartą na nauce
(nie tylko intuicyjną) działalność zawodową, wysokie i trwałe rezultaty, wyraźne pozytywne
nastawienie do niej. Podejście takie jest niezbędne jako podstawa w rozwiązywaniu bieżących
problemów bułgarskiej edukacji geograficznej o różnym charakterze: w przygotowaniu
i kwalifikacji kadr; w opracowywaniu dokumentacji badań geograficznych i ekonomicznych;
w opacowywaniu programów badawczych i projektów w praktyce szkolnej.
Niewątpliwie musimy opierać się na zasadach dydaktyki – jej teorii i metodologii, ponieważ
jest to punkt wyjścia do twórczego rozwiązywania problemów lub realizacji przyszłych zadań
edukacji geograficznej. W tym kontekście, w obliczu coraz bardziej złożonych nowoczesnych
zadań publicznych i postaw wobec edukacji, konieczna jest stosowna interpretacja dydaktyki
geografii jako nauki. Przedkładamy naszą wizję na: jej istotę, przedmiot i zagadnienia;
miejsce wśród nauk; zadania naukowe i metody badań. Przedstawiamy kierunki rozwoju i
potencjał naukowy.