Show simple item record

dc.contributor.authorWarcholik, Witoldpl
dc.date.accessioned2023-04-19T14:49:20Z
dc.date.available2023-04-19T14:49:20Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 288, Studia Geographica 13 (2019), s. [97]-110pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11833
dc.description.abstractQuesting uprawiany jest na świecie od połowy lat 90. XX wieku, na terenie Polski jego przykłady liczone są w setkach, a równocześnie w literaturze z zakresu turystyki pojawia się jako nowa, nowatorska, innowacyjna forma zwiedzania, edukacji regionalnej, wypoczynku, tworzenia produktu turystycznego. W artykule przedstawiono charakterystykę oferty krakowskich szlaków questingowych jako form zwiedzania miasta. Dodatkowo przeprowadzono próbę oceny ich atrakcyjności na podstawie zebranych opinii uczestników questu przygotowanego i udostępnionego przez autora niniejszego opracowania. Skromna reprezentacja ogólnodostępnych questów na terenie tak dużego ośrodka miejskiego i turystycznego, jakim jest Kraków, nie wpisuje się trendy światowe w zakresie liczebności i tempa tyczenia tego typu szlaków. W przypadku Krakowa nie potwierdziły się założenia metodyczne, iż głównym celem ich tworzenia jest zwrócenie uwagi na mniej popularne wśród turystów elementy dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego. Krakowskie questy są raczej uzupełnieniem lub powieleniem istniejących znakowanych lub nieznakowanych tras, wykorzystywanych np. przez kwalifikowanych przewodników. Ulotki dostępne są prawie wyłącznie poprzez Internet, promocja metody jest ograniczona, przy znikomym zainteresowaniu ze strony podmiotów turystycznych i instytucji kultury. Badana ankietowo grupa była kolejną, której większość przedstawicieli po raz pierwszy spotkała się z tą formą turystyki. W opiniach podkreślono bezobsługowość, bezpłatność oraz walory edukacyjne i aktywizację uczestnika w czasie zwiedzania.pl
dc.description.abstractQuesting, introduced in mid-90s is considered a relatively novel, innovative form of recreation, sightseeing, creating tourist product and regional education. This paper discusses Cracow’s offer of questing trails as an effective form of city sightseeing and attempts to assess the attractiveness of questing based on the perceptions of participants in a quest project created and shared by the author. A relatively modest offer of freely accessible quests in Cracow, a large urban area and major tourist centre, does not follow current trends in terms of trail numbers or rates of delineating new questing trails. The assumption that new questing trails are created mainly to promote less known elements of the city’s natural and cultural heritage could not be confirmed. The respondents shared the opinion that this form of tourism remains largely unkown in Poland, information leaflets on quests are available mostly only on the Internet, while both the promotion of the method and the interest from tourism organizations or culture institutions are very limited. The participants who completed the test questing trail emphasized its educational values, active engagement of the tourist during the activity/sightseeing as well as the lack of admission fees or need for additional service staff.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectKrakówpl
dc.subjectquestingpl
dc.subjectszlak questingowypl
dc.subjectturystyka kulturowapl
dc.subjectuczestnicy questówpl
dc.subjectCracowen
dc.subjectquestingen
dc.subjectquest trailen
dc.subjectcultural tourismen
dc.subjectparticipants of a questingen
dc.titleSzlaki questingowe w obszarach miejskich na przykładzie Krakowapl
dc.title.alternativeQuest trails in urban areas – Cracow case studyen
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record