dc.contributor.author | Warcholik, Witold | pl |
dc.date.accessioned | 2023-04-19T14:49:20Z | |
dc.date.available | 2023-04-19T14:49:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 288, Studia Geographica 13 (2019), s. [97]-110 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/11833 | |
dc.description.abstract | Questing uprawiany jest na świecie od połowy lat 90. XX wieku, na terenie Polski jego przykłady
liczone są w setkach, a równocześnie w literaturze z zakresu turystyki pojawia się jako
nowa, nowatorska, innowacyjna forma zwiedzania, edukacji regionalnej, wypoczynku, tworzenia
produktu turystycznego.
W artykule przedstawiono charakterystykę oferty krakowskich szlaków questingowych jako
form zwiedzania miasta. Dodatkowo przeprowadzono próbę oceny ich atrakcyjności na podstawie
zebranych opinii uczestników questu przygotowanego i udostępnionego przez autora
niniejszego opracowania.
Skromna reprezentacja ogólnodostępnych questów na terenie tak dużego ośrodka miejskiego
i turystycznego, jakim jest Kraków, nie wpisuje się trendy światowe w zakresie liczebności
i tempa tyczenia tego typu szlaków. W przypadku Krakowa nie potwierdziły się założenia
metodyczne, iż głównym celem ich tworzenia jest zwrócenie uwagi na mniej popularne
wśród turystów elementy dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego. Krakowskie questy są
raczej uzupełnieniem lub powieleniem istniejących znakowanych lub nieznakowanych tras,
wykorzystywanych np. przez kwalifikowanych przewodników. Ulotki dostępne są prawie
wyłącznie poprzez Internet, promocja metody jest ograniczona, przy znikomym zainteresowaniu
ze strony podmiotów turystycznych i instytucji kultury. Badana ankietowo grupa była
kolejną, której większość przedstawicieli po raz pierwszy spotkała się z tą formą turystyki.
W opiniach podkreślono bezobsługowość, bezpłatność oraz walory edukacyjne i aktywizację
uczestnika w czasie zwiedzania. | pl |
dc.description.abstract | Questing, introduced in mid-90s is considered a relatively novel, innovative form of recreation,
sightseeing, creating tourist product and regional education.
This paper discusses Cracow’s offer of questing trails as an effective form of city sightseeing
and attempts to assess the attractiveness of questing based on the perceptions of participants
in a quest project created and shared by the author.
A relatively modest offer of freely accessible quests in Cracow, a large urban area and major
tourist centre, does not follow current trends in terms of trail numbers or rates of delineating
new questing trails. The assumption that new questing trails are created mainly to promote
less known elements of the city’s natural and cultural heritage could not be confirmed. The
respondents shared the opinion that this form of tourism remains largely unkown in Poland,
information leaflets on quests are available mostly only on the Internet, while both the promotion
of the method and the interest from tourism organizations or culture institutions are
very limited. The participants who completed the test questing trail emphasized its educational
values, active engagement of the tourist during the activity/sightseeing as well as the
lack of admission fees or need for additional service staff. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | Kraków | pl |
dc.subject | questing | pl |
dc.subject | szlak questingowy | pl |
dc.subject | turystyka kulturowa | pl |
dc.subject | uczestnicy questów | pl |
dc.subject | Cracow | en |
dc.subject | questing | en |
dc.subject | quest trail | en |
dc.subject | cultural tourism | en |
dc.subject | participants of a questing | en |
dc.title | Szlaki questingowe w obszarach miejskich na przykładzie Krakowa | pl |
dc.title.alternative | Quest trails in urban areas – Cracow case study | en |
dc.type | Article | pl |