dc.contributor.author | Sawczuk, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2023-04-19T15:55:58Z | |
dc.date.available | 2023-04-19T15:55:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 288, Studia Geographica 13 (2019), s. [202]-214 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/11841 | |
dc.description.abstract | Przedmiotem artykułu jest przedstawianie oraz wykorzystywanie kapitału relacyjnego przez
instytucje muzealne. Uwaga została skierowana szczególnie w stronę muzeów regionalnych.
Celem pracy jest omówienie oraz analiza, które składniki kapitału relacyjnego są wskazywane
w literaturze dotyczącej zarządzania muzeami oraz w jaki sposób są one wykorzystywane
w praktyce funkcjonowania tych instytucji. Podjęto także próbę wskazania, które komponenty
wymagają głębszej analizy. Do zrealizowania celu wykorzystana została metoda analizy
literatury oraz analizy danych. Podczas analizy wykorzystano kilka przykładów instytucji
muzealnych. Rezultatem było wykazanie obszarów, w których zasadne byłoby prowadzenie
dalszych badań. Zaobserwowany został niedostatek opracowań dotyczących podejścia strategicznego
w muzeum, jak i lojalności osób odwiedzających muzea. Relacje z odwiedzającymi
muzea są najczęściej podejmowanym zagadnieniem, jednakże i tutaj zaobserwowano pewne
luki zarówno w teorii, jak i praktyce działalności instytucji. Nawiązywanie nowych relacji
z podmiotami otoczenia, jak i praca nad wzmacnianiem dotychczasowych, ma istotne znaczenie
dla efektywnego działania muzeum na rynku. Aby kapitał relacyjny był jakościowy,
ważne, aby praca nad jego kształtowaniem i umacnianiem miała charakter strategiczny, a nie
jedynie okazyjnej współpracy. Obszar relacji muzeum z otoczeniem może być analizowany
na wielu poziomach- relacji z konkurencją, interesariuszami, organizatorami. W przyszłości
wartościowe byłoby zrealizowanie badań terenowych na większej liczbie obiektów. | pl |
dc.description.abstract | The subject of the article is presentation and use of relational capital by museum institutions.
Attention is draw especially into regional museums. The aim of the article is to discuss and
analyze, which of the components of relational capital are indicated in museum management
literature and how they are used in practice of functioning. Additionally, an attempt to indicate,
which of the components should be deeper analyzed, were also made. To realize main
goal, method of analysis the literature and data analysis was used. The analysis also refers
to examples of the organization. The result of the study was to show areas where further
research would be justified. There was a shortage of studies regarding the strategic approach
in the museum as well as the loyalty of museum visitors. Relations with visitors are the most
widely discussed issue, however, some gaps have also been observed in the theory and practice
of the institution’s activities. Establishing new relations with the surrounding entities,
as well as work on strengthening the existing ones, has significant importance for the good
operation of the museums. In order for the relational capital it is important that work on it’s
shaping and strengthening should have strategic nature and based not only a bargain cooperation.
Area of museum relations can be analyzed on many levels- relations with competitors,
stakeholders, organizers. In the future, it would be valuable to carry out field studies on
a larger number of facilities. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | kapitał relacyjny | pl |
dc.subject | muzeum | pl |
dc.subject | otoczenie | pl |
dc.subject | relacje | pl |
dc.subject | environment | en |
dc.subject | museum | en |
dc.subject | relational capital | en |
dc.subject | relations | en |
dc.title | Kształtowanie kapitału relacyjnego w muzeach regionalnych | pl |
dc.title.alternative | Formation a relational capital in regional museums | en |
dc.type | Article | pl |