Poznanie i opis krajoznawczy małej ojczyzny oraz wzbudzenie zainteresowania uczniów regionem jako inspiracja do nauki geografii
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szubert, Mariusz
Kroh, Paweł
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 309, Studia Geographica 14 (2020), s. [11]-23
Język: pl
Słowa kluczowe:
dydaktyka geografiikrajoznawstwo
mała ojczyzna
metody nauczania
WebQuest
geography didactics
country-studying
little homeland
teaching methods
WebQuest
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Krajoznawstwo było i jest związane z edukacją, zwłaszcza geograficzną. Krajoznawstwo
w szkole utożsamiane jest głównie z wycieczkami, których celem jest poznanie regionu lub
kraju ojczystego. Wzbogacanie wiedzy krajoznawczej połączone jest z kształtowaniem postawy
patriotycznej. W szczególności odnosi się to małej ojczyzny, jej poznawania oraz działalności
krajoznawczej na jej rzecz. Mała ojczyzna jest jednym z edukacyjnych celów szczegółowych
nauczania geografii w szkole podstawowej. Temat „Moja mała ojczyzna” przewidziany
jest klasie siódmej.
W publikacji przedstawiono propozycję realizacji tematu „Moja mała ojczyzna” opartego na
WebQueście oraz krajoznawczej interpretacji dziedzictwa małej ojczyzny. Tok WebQuestu
składa się z pięciu elementów. Trzem grupom uczniów przydzielone będą trzy zadania, których
wynikiem będzie dokumentacja krajoznawcza małej ojczyzny, składająca się z opisu krajoznawczego,
mapy oraz krajoznawczych opisów dziedzictwa małej ojczyzny. Jest to zadanie
integrujące opis małej ojczyzny z wiedzą nie tylko z zakresu geografii, ale też innych przedmiotów
np. biologii, historii, wiedzy o społeczeństwie, j. polskiego, fizyki i chemii. Połączenie
zajęć lekcyjnych z krajoznawstwem wyzwala emocjonalny związek ucznia z małą ojczyzną
(ojcowizną) i jej dziedzictwem przyrodniczym i kulturowym, wzbudza ciekawość, chęć poznawania
świata, co przekłada się na jego aktywizowanie i kreatywność w edukacji szkolnej. Knowledge of one’s country and region has always been linked with education, especially geographic
education and upbringing. In the context of school education, it is mainly associated
with school trips that help students get to know their country and region. Broadening one’s
knowledge of the local region and of the country is also associated with developing a patriotic
attitude. This concerns, in particular, exploring and promoting knowledge of one’s local area.
Teaching about the local area is one of the specific goals of geographic education in primary
schools, specifically in the 7th grade.
The paper proposes a project to teach the “Local area” / “Little homeland” topic using
WebQuest and interpretation of the local heritage. The WebQuest consists of 5 elements.
Three groups of students will be given three assignments and the outcome of those assignments
will be documentation of the local area consisting of a description of the region, a map
and a presentation of local heritage. The project combines geographic knowledge with other
school subjects, such as biology, history, social knowledge, Polish language, physics or chemistry.
Combining theoretical lessons with practical exploration of the region will help develop
an emotional bond with the local area and its natural and cultural heritage in students, and it
will stimulate their curiosity and desire to explore the world around them, which, in turn, will
make them more active and creative at school.