Zastosowanie metody Webquest w nauczaniu treści turystycznych w szkole podstawowej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Rettinger, Renata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 309, Studia Geographica 14 (2020), s. [75]-85
Język: pl
Słowa kluczowe:
metody nauczaniaszkoła podstawowa
treści turystyczne
WebQuest
teaching methods
primary school
tourist content
WebQuest
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Rozwój Internetu zapoczątkował erę „natychmiastowej informacji”. Dzięki technice komputerowej
wymiana informacji i poglądów dokonuje się bardzo szybko a Internet stał się bardzo
ważnym źródłem informacji. Możliwości, które stwarza Internet stały elementem wspomagającym
proces nauczanie – uczenie się. Ta sytuacja generuje konieczność wprowadzania
zmian w doborze metod dydaktycznych. W szczególności przełożenia akcentów z nauczania
na uczenie się, które staje się jedynym sposobem nadążania za szybko zmieniającą się
rzeczywistością. W niniejszym opracowaniu proponuje się zastosowanie w procesie edukacji
na poziomie szkoły podstawowej, metody WebQuest. Opracowano ją w oparciu o teorię
konstruktywizmu. Umożliwia ona rozwój umiejętności uczenia się problemowego, a także
krytycznego i twórczego myślenia oraz współpracy w zespole. Idea tej metody zakłada pracę
z komputerem, determinując aktywność ucznia. Sprawdza się zatem w nauczaniu zdalnym.
Celem artykułu jest zaprezentowanie nowych założeń i koncepcji kształcenia w zakresie
geografii, a w szczególności treści turystycznych oraz wynikających z nich możliwości wykorzystania
metody WebQuestu w szkole podstawowej. Artykuł ten ma na celu przybliżyć jej
strukturę, zasady tworzenia, wskazać jej zalety oraz zachęcić do stosowania jej w praktyce
w nauczaniu treści turystycznych na lekcjach geografii. The development of the Internet started the era of ‘instant information exchange’. The
Internet has become essential source of information, also in education. Hence, this contemporary
situation requires changes in teaching methods. In particular, the shift of emphasis
from teaching to learning, which becomes the only way to keep up with rapidly changing
reality. This study proposes to use the WebQuest method in the primary education process.
The method underpinned by the constructivist theory enables the development of problem
learning skills. Furthermore WebQuest method allows the development of critical and creative
thinking and team collaboration. This computer based method is a useful tool in distance
learning. This research aims to present new insights and concepts of education in the field of
geography, in particular tourist content and the resulting possibilities to use the WebQuest
method in primary school. Finally, the practical principles of creating and advantages of this
method for tourism geography is discussed.