Zdalne nauczanie geografii: ewaluacja założeń, metod i środków
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Bargieł, Kinga
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 358, Studia Geographica 18 (2022), s. [20]-35
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacja geograficznaformy nauczania
generacje
metody kształcenia
środki dydaktyczne
zdalne nauczanie
zdarzenie krytyczne
geography education
forms of educations
generations
teaching methods
teaching aids
distance learning
critical incident
Data: 2022
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Nauczanie na odległość ma ponad 200-letnią historię, w trakcie której zmieniały się jego
definicje. Rozwój technologiczny spowodował, że pojawiały się nowe narzędzia i środki dydaktyczne
oraz metody nauczania wykorzystywane w tej formie nauczania. Nieoczekiwane
rozpowszechnienie się edukacji zdalnej w skali globalnej ostatnich latach z powodu pandemii
COVID-19 spowodowało, że można uznać je za swoiste zdarzenie krytyczne w edukacji.
Przyniosło one duże zmiany strategii nauczania‑uczenia
się zarówno dla uczniów jak i nauczycieli.
Celem artykułu jest scharakteryzowanie zmian zaistniałych w kształceniu zdalnym
w latach 1900–2022, w tym przede wszystkim na ewolucji jego definicji, metod i środków
dydaktycznych. Artykuł jest efektem studiów literatury dotyczącej zdalnego nauczania, także
w kontekście nauczania geografii. Przegląd literatury wykazał istotną lukę w zakresie
opracowań naukowych poświęconych edukacji na odległość. Nowe okoliczności w szkolnej
rzeczywistości, wynikłe z pandemii oraz postęp technologiczny ujawniły i wzmocniły potrzebę
pilnego uzupełnienia tej luki. Remote learning has had over 200 years of history during which the definition of remote
learning has changed. Technological development resulted in the emergence of new didactic
tools and aids as well as teaching methods used in this form of teaching. The unexpected
proliferation of remote education on a global scale in recent years due to the COVID-19
pandemic meant that it can be considered a specific critical event in education. It has brought
about major changes in the teaching‑learning
strategy for both students and teachers.
The aim of the article is to characterize the changes that took place in remote education
in the years 1900–2022, including, first of all, the evolution of definitions, methods and
didactic means. The article is the result of studying literature upon remote learning, also
in the context of teaching Geography. A literature review revealed a gap in research studies
on remote education. New circumstances in the school reality resulting from the pandemic
and technological progress have exposed and strengthened the need to urgently fill the
indicated gap.