Show simple item record

dc.contributor.authorCybul, Piotrpl
dc.date.accessioned2023-05-13T07:22:59Z
dc.date.available2023-05-13T07:22:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 358, Studia Geographica 18 (2022), s. [58]-69pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11966
dc.description.abstractKrajoznawstwo odgrywa ważną rolę w życiu społeczeństwa, sprzyja bowiem w wychowywaniu młodzieży oraz pozwala na kształtowanie pożądanych jej postaw. Jednak, aby edukacja krajoznawcza mogła spełniać swoje funkcje, niezbędna jest dobrze przygotowana kadra pedagogiczna, z zamiłowaniem do poznawania kraju ojczystego. Ze względu na liczne powiązania krajoznawstwa z wymaganiami zawartymi w podstawach programowych z geografii i historii, to właśnie nauczyciele tych przedmiotów odgrywają najważniejszą rolę w edukacji krajoznawczej młodzieży. Dotychczasowe badania wykazały niestety istotne braki w krajoznawstwie szkolnym, czego powodem może być brak kompleksowego przygotowania przyszłych nauczycieli w tym zakresie. W artykule wykorzystano metodę analizy dokumentów. Dokonano więc przeglądu planów studiów dla kierunków geografia oraz historia na uczelniach publicznych, umożliwiających uzyskanie uprawnień nauczycielskich celem sprawdzenia, czy w toku kształcenia został uwzględniony kurs krajoznawstwa lub kursy o zbliżonej tematyce. Przeprowadzone badania wykazały znaczne ograniczenia w możliwości zdobywania wiedzy z zakresu metod i sposobów przekazu wiedzy krajoznawczej na studiach nauczycielskich.pl
dc.description.abstractHeritage tourism (krajoznawstwo) plays an important role in the life of society, being conducive to the upbringing of young people and allows for shaping the desired attitudes. However, to fulfill its functions heritage tourism education, needs well‑prepared teaching staff with a passion for getting to know the mother country. Due to the numerous connections between heritage tourism and the requirements contained in the core curricula for geography and history, teachers of these subjects play the most important role in the heritage tourism education of young people. However, the research carried out so far indicates significant gaps in school tourism, probably because the lack of comprehensive preparation of future teachers in this area. The autor has used method of document analysis. A review of the curricula of studies in the fields of geography and history at public universities enabling the acquisition of teaching qualifications was carried out, in which it was checked whether the field of study tourism or similar subjects were included in the course of education. The research showed significant barriers in the acquiring knowledge in the field of methods and ways of transferring knowledge about heritage tourism during thuse pedagogical studies.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectkrajoznawstwopl
dc.subjectkrajoznawstwo szkolnepl
dc.subjectkształcenie nauczycielipl
dc.subjectstudia nauczycielskiepl
dc.subjectheritage tourismen
dc.subjectteacher trainingen
dc.subjectteacher educationen
dc.titlePrzygotowanie przyszłych nauczycieli geografii i historii do realizacji krajoznawstwa w szkołach podstawowych i ponadpodstawowychpl
dc.title.alternativePreparation of future geography and history teachers for the implementation of heritage tourism (krajoznawstwo) in primary and high schoolen
dc.typeArticlepl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record