dc.contributor.author | Cybul, Piotr | pl |
dc.date.accessioned | 2023-05-13T07:22:59Z | |
dc.date.available | 2023-05-13T07:22:59Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 358, Studia Geographica 18 (2022), s. [58]-69 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/11966 | |
dc.description.abstract | Krajoznawstwo odgrywa ważną rolę w życiu społeczeństwa, sprzyja bowiem w wychowywaniu
młodzieży oraz pozwala na kształtowanie pożądanych jej postaw. Jednak, aby edukacja
krajoznawcza mogła spełniać swoje funkcje, niezbędna jest dobrze przygotowana
kadra pedagogiczna, z zamiłowaniem do poznawania kraju ojczystego. Ze względu na liczne
powiązania krajoznawstwa z wymaganiami zawartymi w podstawach programowych
z geografii i historii, to właśnie nauczyciele tych przedmiotów odgrywają najważniejszą
rolę w edukacji krajoznawczej młodzieży. Dotychczasowe badania wykazały niestety istotne
braki w krajoznawstwie szkolnym, czego powodem może być brak kompleksowego
przygotowania przyszłych nauczycieli w tym zakresie. W artykule wykorzystano metodę
analizy dokumentów. Dokonano więc przeglądu planów studiów dla kierunków geografia
oraz historia na uczelniach publicznych, umożliwiających uzyskanie uprawnień nauczycielskich
celem sprawdzenia, czy w toku kształcenia został uwzględniony kurs krajoznawstwa
lub kursy o zbliżonej tematyce. Przeprowadzone badania wykazały znaczne ograniczenia
w możliwości zdobywania wiedzy z zakresu metod i sposobów przekazu wiedzy krajoznawczej
na studiach nauczycielskich. | pl |
dc.description.abstract | Heritage tourism (krajoznawstwo) plays an important role in the life of society, being
conducive to the upbringing of young people and allows for shaping the desired attitudes.
However, to fulfill its functions heritage tourism education, needs well‑prepared
teaching
staff with a passion for getting to know the mother country. Due to the numerous connections
between heritage tourism and the requirements contained in the core curricula for geography
and history, teachers of these subjects play the most important role in the heritage tourism
education of young people. However, the research carried out so far indicates significant
gaps in school tourism, probably because the lack of comprehensive preparation of future
teachers in this area. The autor has used method of document analysis. A review of the
curricula of studies in the fields of geography and history at public universities enabling
the acquisition of teaching qualifications was carried out, in which it was checked whether
the field of study tourism or similar subjects were included in the course of education. The
research showed significant barriers in the acquiring knowledge in the field of methods and
ways of transferring knowledge about heritage tourism during thuse pedagogical studies. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | krajoznawstwo | pl |
dc.subject | krajoznawstwo szkolne | pl |
dc.subject | kształcenie nauczycieli | pl |
dc.subject | studia nauczycielskie | pl |
dc.subject | heritage tourism | en |
dc.subject | teacher training | en |
dc.subject | teacher education | en |
dc.title | Przygotowanie przyszłych nauczycieli geografii i historii do realizacji krajoznawstwa w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych | pl |
dc.title.alternative | Preparation of future geography and history teachers for the implementation of heritage tourism (krajoznawstwo) in primary and high school | en |
dc.type | Article | pl |