Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAugustowski, Karolpl
dc.date.accessioned2023-05-17T12:37:14Z
dc.date.available2023-05-17T12:37:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 314, Studia Geographica 15 (2020), s. [215]-222pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12007
dc.description.abstractProcesy mrozowe odgrywają dużą rolę w przekształcaniu powierzchni drogowej zarówno na obszarach wiejskich, jak i w miastach. Stopień tych przekształceń jest różny i najczęściej jest on większy na drogach o niższej kategorii. Pomimo znacznie większej przepustowości dróg krajowych i wojewódzkich większe zmiany zaobserwujemy na drogach powiatowych i gminnych. Wynika to najczęściej z niższych nakładów finansowych na właściwe przygotowanie podłoża przed budową / modernizacją takiej drogi. Współczynnik zniszczeń dla dróg krajowych wyniósł 0,07 dziur w nawierzchni / km, dla dróg wojewódzkich – 0,2, dla dróg powiatowych – 0,73, a dla dróg gminnych – 0,8. By zniszczenia nawierzchni drogowych były niższe stosuje się jedną z kilku metod ograniczających działanie procesów mrozowych. Zalicza się do nich metodę przechwycenia wody, metodę zastępowania materiału, metodę chemiczną, czy metodę czasowego dociążenia / odciążenia.pl
dc.description.abstractFrost actions play a large role in transforming road surface in rural and urban areas. The degree of these transformations is different and it is greater on the lower category roads most often. Despite much greater capacity of national and voivodship roads, we will observe larger changes on poviat and commune roads. It depends on lower financial outlays for proper soil preparation before construction / modernization of such roads. The damage rate for national roads was 0.07 holes in the pavement / km, for voivodship roads – 0.2, for poviat roads – 0.73, and for communal roads – 0.8. To reduce road pavement damage one of several methods is used to limit the operation of frost processes.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectpodnoszenie mrozowepl
dc.subjectposadowienie drógpl
dc.subjectprocesy mrozowepl
dc.subjectzniszczenia nawierzchni drogowejpl
dc.subjectfoundation of roadsen
dc.subjectfrost actionen
dc.subjectfrost heaveen
dc.subjectroad surface damageen
dc.titleWpływ podnoszenia mrozowego na infrastrukturę drogową na północ od Krakowa oraz możliwości przeciwdziałaniapl
dc.title.alternativeThe impact of frost heaving on road infrastructure north of Cracow and the possibilities of preventing iten
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord