Wokół pisarstwa „historyczno-fantastycznego” Teodora Parnickiego (na podstawie dylogii „Muza dalekich podróży” i „Staliśmy jak dwa sny”)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Szargot, Maciej
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 337, Studia Poetica 9 (2021), s. [107]-119
Język: pl
Słowa kluczowe:
Teodor Parnickipowieść
fantastyka
fikcja
historia
Teodor Parnicki
novel
fantasy
fiction
history
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł jest poświęcony kształtowi genologicznemu uprawianej przez Teodora Parnickiego powieści historyczno-
fantastycznej, rozpatrywanemu na przykładzie dylogii, którą tworzą dzieła Muza dalekich podróży i Staliśmy jak dwa
sny. Szczególnie interesuje mnie obecna w powieściach fantastyka, która wyraźnie reprezentuje dwa typy. Pierwszy z
nich nazwałem „fantastyką historyczną”, drugi sam pisarz określił jako „fantastykę czystą”. Ich współwystępowanie
odróżnia uprawianą przez Parnickiego powieść od form pokrewnych (powieści historycznej, fantastycznej i historii
alternatywnej), a zarazem wyposaża dzieła prozaika w znane z literatury romantycznej cechy (autotematyzm, ironię
romantyczną) oraz decyduje o przeważającej nad historycznością - literackości dzieła. This article is about the genological aspects of the historical fantasy novels by Teodor Parnicki as seen in his
dilogy consisting of Muza dalekich podróży and Staliśmy jak dwa sny. I focus mainly on fantasy elements visible in
the novels, which are clearly divided into two separated tendencies. I called the first one “historical fantasy”,
and the author himself called the second one “pure fantasy”. Their coexistence is what distinguishes Parnicki’s
type of novel from similar forms (historical novels, fantasy novels, and alternate history). At the same time, this
combination gives the writer’s creations traits characteristic of the romantic period (mise en abyme, romantic
irony) and determines the literary character of the text, which is stronger than the historical one.