The Influence of an Information Environment on the Socio-cultural Adaptation of Youth
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Abramova, Maria
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 137, Studia Sociologica 5 vol. 1 (2013), s. [55]-72
Język: en
Słowa kluczowe:
informationenvironment
socio-cultural adaptation
mass media
semantic space
picture of the world
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The article reveals interconnection of the formation of psychosemantic space of the personality and mass
media. There is given an example of socio-psychological investigation of the students and pupils from Yakutia
(RGNF grant No 12-03-00546a) in which we analyze their attitude to major information sources: broadcast
media, print media and Internet media and their impact on the process of the socio-cultural adaptation
of the youth. In effect the author comes to the conclusion that at present media does not provide for
opportunities of the individual’s positive socio-cultural adaptation. It is sets for prior perception of simple
semantic textures that are being formed but they do not form the individual’s reflexive thinking. Artykuł ujawnia połączenia między tworzeniem psychosemnatycznej osobowości a środkami masowego
przekazu. Podano przykład społeczno-psychologicznych badań nad studentami i uczniami z Jakucji (RGNF,
numer dotacji 12-03-00546a), w których analizujemy ich stosunek do źródeł informacyjnych: telewizji, prasy
i Internetu, i ich wpływu na proces adaptacji społeczno-kulturowej młodzieży. W efekcie autor dochodzi do
wniosku, że we współczesnych mediach nie ma miejsca na ich pozytywny wpływ w tej sferze. Media tworzą
bowiem proste semantyczne struktury, ale nie kształtują osób myślących refleksyjnie.