• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Sztuki (WSz)
  • Monografie / Rozdziały (WSz)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Sztuki (WSz)
  • Monografie / Rozdziały (WSz)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ikonosfera podręczników szkolnych na przykładzie Elementarza Mariana Falskiego

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Ikonosfera podręczników... (226.3KB)
Autor:
Nęcka, Monika
Źródło: Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej / redakcja naukowa Iwona Czaja-Chudyba, Bożena Pawlak, Jovita Vaškevìč-Buś. - Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. - S. [146]-154
Język: pl
Słowa kluczowe:
ilustracja podręcznikowa
wrażliwość estetyczna
tożsamość kulturowa
handbook illustration
aesthetic sensitivity
cultural identity
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Celem nadrzędnym nauczania i wychowania jest przygotowanie dzieci do kreatywnego stylu życia, więc szkoła powinna kształtować nie tylko elementarne sprawności instrumentalne, ale także postawy twórcze oraz estetyczne. Sztuka jest ważnym czynnikiem stymulowania wyobrażeń, a ilustracja jest dyscypliną, która na co dzień dotyczy rzeczywistości dziecka. Powinna cechować się ona najwyższymi walorami artystycznymi. Wrażliwość estetyczna wymaga ciągłej pielęgnacji, a częsty kontakt dziecka z wartościowymi pod względem plastycznym ilustracjami może stać się sposobem na wprowadzenie go w świat wrażeń estetycznych, a przez to w świat kultury. Podręcznik jest pierwszą książką – powszechnie obowiązującą, dostępną dla każdego – kształtującą poczucie tożsamości indywidualnej, społecznej i kulturowej. Na twórcach podręcznika spoczywa więc obowiązek stworzenia dzieła wybitnego, wieloaspektowego i spójnego.
 
The primary goal of teaching and education is to prepare children for a creative lifestyle. The school, therefore, should shape not only the elementary instrumental skills, but also creative and aesthetic attitudes. Art is an important factor stimulating imagination. Discipline that exists in children’s reality is illustration. It should be characterized by the highest artistic value. Aesthetic sensitivity requires constant care and frequent contact of a child with valuable illustrations, which can become a way to introduce him to the world of aesthetic, and thus the world of culture. The handbook is the first book – universally applicable, available to everyone – shaping a sense of individual, social and cultural identity. The authors of the textbooks are therefore obliged to create a work that is outstanding, multifaceted and consistent.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/12842
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WSz)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image