Wydarzenia i inicjatywy promujące kulturę polską za granicą. Studia przypadków
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Dąbrowski, Andrzej
Dzięglewski, Mariusz
Gońda, Marcin
Guzik, Aldona
Marzęcki, Radosław
Rojek-Adamek, Paulina
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
ISBN: 978‑83‑68020‑66‑3 (e-ISBN)
Język: pl
Słowa kluczowe:
kultura polskapromocja
badania kultury
promocja polskiej kultury za granicą
badania
narzędzie do badań
wydarzenia i inicjatywy promujące kulturę
studia przypadków
Data: 2024
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Publikacja dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa” nr projektu NdS/533564/2021/2022 („Opracowanie i upowszechnienie narzędzi wspierających promocję polskiej kultury za granicą”. Kwota dofinansowania i całkowita wartość projektu: 796 145,00 zł.Streszczenie
Oddajemy w ręce czytelników publikację, która stanowi dopełnienie pozostałych
prac opublikowanych w ramach projektu badawczego „Opracowanie
i upowszechnienie narzędzi wspierających promocję polskiej kultury za granicą”
(NdS/533564/2021/2022). Po raportach z badań terenowych, propozycjach
wskaźników i narzędzi pozwalających na ocenę działań promocyjnych
(Dąbrowski i in. 2024a, b, c; Dutka, Dzięglewski 2024a, b), przedstawiamy
sześć studiów przypadku. Studia te odnoszą się do autentycznych wydarzeń,
które miały miejsce w Berlinie, Londynie i Nowym Jorku podczas badań
terenowych na przełomie września i października 2022 roku. W ramach
badań, uczestniczyliśmy w opisywanych poniżej wydarzeniach, prowadziliśmy
obserwację uczestniczącą, wywiady z organizatorami, twórcami i publicznością.
Ważnym źródłem informacji były nie tylko notatki z obserwacji
w terenie, ustrukturyzowane zgodnie z instrukcją obserwacji (patrz Aneks),
ale również dokumenty (np. materiały promocyjne, artykuły itd.) oraz bogaty
materiał fotograficzny zebrany podczas badania, w tym również materiały
publikowane na portalach internetowych podmiotów organizujących obserwowane
wydarzenia. Wyjątek stanowi opis jednego z wydarzeń w Nowym
Jorku (“Encounters with Polish literature”), o którym informacje zaczerpnięto
z materiałów promocyjnych i rozmów z organizatorami.
Początkowo zakładano, iż obserwacją uczestniczącą badacze obejmą
głównie tzw. wydarzenia flagowe, które definiowano jako wydarzenia o wysokiej
randze artystycznej, zasięgu międzynarodowym, skupiające liczną
widownię i media międzynarodowe. W trakcie organizacji badań terenowych
okazało się jednak, iż badacze nie zawsze mogli być obecni na tego
typu wydarzeniach. Zdecydowano się włączyć wydarzenia o zróżnicowanej
randze i zakresie oddziaływania – w znacznym stopniu lokalne, branżowe
i środowiskowe. Początkowo zakładano, iż prezentacja studiów przypadku
uporządkowana będzie według dziedziny kultury, której one dotyczą (literatura,
film itd.). To założenie również okazało się trudne do zrealizowania,
gdyż – co wiemy już z raportów badawczych – wiele wydarzeń ma charakter
hybrydowy – łączy różne dziedziny, obszary i obiekty kultury. Aby uwzględnić
kontekst kraju (miasta), w którym odbywały się wydarzenia promujące polską
literaturę, film czy sztuki wizualne, a jednocześnie pokazać te aspekty, które
są wspólne wszystkim wydarzeniom, zdecydowaliśmy się opisać po dwa
przypadki z każdego z badanych miast.
Zaprezentowane poniżej przykłady wydarzeń promujących kulturę
polską za granicą z założenia nie miały służyć pokazaniu idealnie zorganizowanych
przedsięwzięć, które mogłyby być wzorami do naśladowania.
Autorzy uznali, iż opisane przypadki będą stanowić ilustrację do wniosków
zaprezentowanych w raportach badawczych. Oznacza to, iż działania
promocyjne w opisywanych przypadkach cechuje pewna ambiwalencja.
Niektóre aspekty tych działań należy jednoznacznie uznać za warte naśladowania,
inne natomiast wymagają krytycznego spojrzenia i refleksji.
Autorzy uznali, iż tak dobrane przypadki mogą pełnić funkcję edukacyjną
poprzez wskazywanie mankamentów autentycznych działań oraz propozycję
ich doskonalenia.
Niniejszą publikację adresujemy do wszystkich osób, które angażują się
w działania mające na celu promocję kultury polskiej za granicą – zarówno
związanych z dużymi instytucjami, jak i tych, którzy stawiają pierwsze kroki
w tym obszarze. W publikacji przedstawiono przebieg jubileuszu 10-lecia
Sprachcafé Polnisch, opis prezentacji wydarzenia multimedialnego, które
miało miejsce w Berlinie, wieczór poezji oraz cykl spotkań w ramach projektu
polsko -angielskiej wymiany kulturalnej, które odbyły się w Londynie,
a także cykl spotkań z literaturą polską i festiwal filmowy zorganizowane
w Nowym Jorku. W każdym przypadku opisano miejsce, czas i podmioty
zaangażowane w organizację wydarzeń, ich kontekst (kulturowy, organizacyjny),
przedstawiono także opis wydarzenia z naciskiem na kluczowe
aspekty działań, takie jak: publiczność, kanały promocji, współpraca etc.
Część opisową uzupełniono materiałami wizualnymi, które badacze pozyskali
podczas obserwacji uczestniczących. Po części opisowej podjęto
także próbę krytycznego krótkiego odniesienia się do przedstawionych
działań z uwzględnieniem wypracowanych w ramach projektu wskazówek
opublikowanych na portalu poświęconym promocji kultury polskiej
za granicą (www.polca.krakow.up). Autorzy niniejszego opracowania wierzą,
iż taka formuła pozwoli osobom bezpośrednio zaangażowanym w działania
promujące kulturę polską za granicą na krytyczną refleksję i doskonalenie
dotychczasowych przedsięwzięć.