dc.contributor.author | Botwin, Joanna | pl |
dc.date.accessioned | 2025-02-03T09:42:10Z | |
dc.date.available | 2025-02-03T09:42:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 389, Studia Logopaedica 7 (2023), s. [11]-20 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/13474 | |
dc.description.abstract | Uczniowie bilingwalni, którzy migrują wraz z rodzinami lub urodzili się poza granicami kraju,
doświadczają wielu zmian, muszą dostosować się do nowego środowiska oraz innego języka.
Tożsamość dziecka dwujęzycznego, które styka się z dwiema kulturami oraz żyje i wychowuje
się w środowisku, gdzie używane są dwa kody językowe, może być hybrydą tych dwóch
światów. Wszystkie te kwestie mogą prowadzić do poczucia wyobcowania lub problemów
z określeniem własnej tożsamości. Niniejszy artykuł przedstawia, jak polskie dzieci dwujęzyczne
mieszkające w Irlandii postrzegają siebie, czy identyfikują się z Polską, czy też czują się
Irlandczykami. Sformułowane w artykule wnioski odnoszą się do dwóch grup respondentów,
bilingwistów urodzonych w Polsce oraz ankietowanych urodzonych w Irlandii (jeden uczeń
urodzony we Włoszech). Uwagę poświęca się również czynnikom, które mają istotny wpływ
na samoidentyfikację, takim jak rola rodziców, wpływ otoczenia, kontakty z rodziną w Polsce
czy system edukacji. | pl |
dc.description.abstract | The bilingual students who migrate with their families or were born abroad experience many
changes in their lives and have to adapt to a new environment and learn to speak a different
language. The identity of a bilingual child who encounters two cultures and lives and grows
up in an environment where two language codes are used can be a hybrid of these two worlds.
All these issues can lead to feelings of alienation or problems with defining one’s own identity.
This paper examines how the Polish bilingual children living in Ireland perceive themselves,
whether they identify themselves with Poland or whether they feel Irish. The conclusions
drawn in the paper refer to two groups of respondents, Polish‑born bilinguals and Irish‑born
respondents (one Italian‑born student). Attention is also paid to the drivers, which have a significant
impact on self‑identification, such as the role of parents, the influence of the environment,
contacts with family in Poland and the education system. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | bilingwizm | pl |
dc.subject | tożsamość | pl |
dc.subject | emigracja | pl |
dc.subject | emigration | en |
dc.subject | identity | en |
dc.subject | bilingualism | en |
dc.title | Tożsamość polskich uczniów bilingwalnych mieszkających w Irlandii | pl |
dc.title.alternative | The identity of Polish bilingual children living in Ireland | en |
dc.type | Article | pl |