• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2023, Studia Logopaedica 7
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Logopaedica
  • 2023, Studia Logopaedica 7
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Categorical and dimensional approaches in diagnosis using Asperger syndrome as an example

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Categorical and dimensional... (436.7KB)
Autor:
Korendo, Marta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 389, Studia Logopaedica 7 (2023), s. [61]-69
Język: en
Słowa kluczowe:
Asperger syndrome
dymensonian diagnosis
categorical diagnosis
autism
autism spectrum disorders (ASD)
zespół Aspergera
diagnoza dymensjonalna
diagnoza kategorialna
autyzm
spektrum autyzmu (ASD)
Data: 2023
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
In the latest medical classifications (DSM-5 and ICD-11), Asperger syndrome (AS) is no longer a separate nosological entity. It has been included in the category of autism spectrum disorder (ASD), which has significantly affected the lack of differential diagnoses. This is not the best solution for people with ASD, as it does not take into account the clear distinctions between autism and Asperger syndrome despite the presence of similarities. In addition to the similarities, Asperger syndrome is also characterized by numerous differences from autism, and these are not limited to differences of a quantitative nature (the severity of the deficits present). The dominance of the categorical treatment of the phenomena, both in the DSM and the ICD, plays a major role in perpetuating the problem.
 
W najnowszych klasyfikacjach medycznych (DSM-5 i ICD-11) zespół Aspergera nie jest już odrębną jednostką nozologiczną. Został on włączony do kategorii zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD), co znacząco wpłynęło na brak diagnoz różnicowych. Nie jest to najlepsze rozwiązanie dla osób z ASD, ponieważ nie uwzględnia wyraźnej odrębności autyzmu i zespołu Aspergera, pomimo występowania podobieństw. Poza podobieństwami zespół Aspergera charakteryzuje się również licznymi różnicami w stosunku do autyzmu i nie ograniczają się one wyłącznie do różnic o charakterze ilościowym (nasilenie głębokości występujących deficytów). Dużą rolę w pojmowaniu ASD odgrywa dominacja podejścia kategorialnego, zarówno w DSM, jak i ICD.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/13479
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2023, Studia Logopaedica 7
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image