dc.contributor.author | Olczak, Agnieszka | pl |
dc.date.accessioned | 2025-02-03T13:08:38Z | |
dc.date.available | 2025-02-03T13:08:38Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 389, Studia Logopaedica 7 (2023), s. [101]-109 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/13482 | |
dc.description.abstract | W artykule autorka ukazuje znaczenie komunikacji społecznej jako kompetencji kluczowej dla
życia człowieka. Opisuje jej rolę w życiu człowieka mierzącego się ze zmianami dokonującymi
się w stylu życia współczesnego społeczeństwa. Optymalny czas dla rozwoju tej kompetencji
autorka dostrzega w dzieciństwie, w rodzinie i edukacji przedszkolnej, czyli w pierwszych
latach życia, kiedy budowane są rozwojowe fundamenty w tym zakresie. Podkreśla potrzebę
budowania wzorca podmiotowej komunikacji od pierwszych lat życia, ukazując ich wagę
dla opanowywania wzorców komunikacyjnych, otwartości na dialog, szacunku dla rozmówcy
i opanowania sztuki słuchania. Przybliża umowę jako metodę wychowania, sprzyjającą wprowadzaniu
człowieka w świat porozumienia opartego na dialogu i podmiotowych wzorcach. | pl |
dc.description.abstract | In her article, the author shows the importance of social communication as a key competence
for human life. She describes its role in the life of a person facing the changes that are taking
place in the lifestyle of modern society.
The author sees the optimal time for the development of this competence in childhood, in the
family and preschool education, that is, in the first years of life, where the developmental foundations
in this area are built. She emphasizes the need to build a pattern of subjective communication
from the first years of life, showing their importance for mastering communication
patterns, openness to dialogue, respect for the interlocutor and mastering the art of listening.
He introduces the contract as a method of education conducive to bringing a person into the
world of understanding based on dialogue and subjective patterns. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | komunikacja społeczna | pl |
dc.subject | kompetencje | pl |
dc.subject | kompetencje kluczowe | pl |
dc.subject | umowa społeczna | pl |
dc.subject | dialog | pl |
dc.subject | social communication | en |
dc.subject | competencies | en |
dc.subject | core competencies | en |
dc.subject | social contract | en |
dc.subject | dialogue | en |
dc.title | Komunikacja społeczna jako jedna z kluczowych kompetencji przyszłości. O potrzebie budowania wzorca podmiotowej komunikacji od dzieciństwa | pl |
dc.title.alternative | Social communication as one of the key competences of the future. About the need to build a model of subjective communication from childhood | en |
dc.type | Article | pl |