Komunikacja dzieci w spektrum autyzmu – zastosowanie ruchomego alfabetu oraz MTG® w terapii
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Świstowska, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 389, Studia Logopaedica 7 (2023), s. [153]-169
Język: pl
Słowa kluczowe:
autyzmruchomy alfabet
manualne torowanie głosek
mowa
komunikacja językowa
autism
movable alphabet
Manually Supported Phoneme Production (MTG)
speech
language communication
Data: 2023
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W artykule przedstawiono zastosowanie ruchomego alfabetu oraz Manualnego Torowania
Głosek® w procesie terapeutycznym niemówiących dzieci w spektrum autyzmu. Włączenie
obu technik do terapii, tj. komunikacji poprzez pismo oraz werbalizacji poprzez kierowany
ruch terapeuty, pozwala doświadczać dziecku przekazania własnych myśli w sposób najbardziej
zbliżony do swojego interlokutora. Jednocześnie stymulacja czteromodalna: wzrokowa,
ruchowa, dotykowa i słuchowa aktywuje obszary kory mózgowej odpowiedzialne za proces
mówienia, dając tym samym dziecku perspektywę rozwoju mowy. Wypowiedzi utworzone
z użyciem ruchomego alfabetu przez dzieci z ASD, starsze przedszkolne oraz szkolne, ukazują
wieloaspektowość komunikacji językowej, ujawniając ich potencjał intelektualny, który w przypadku
braku samodzielnej werbalizacji jest trudny do oceny. The article presents the application of the movable alphabet and Manually Supported Phoneme
Production (MTG®) in the therapeutic process of nonverbal children with autism spectrum
disorder. Incorporating both techniques into therapy, such as communication through
writing and verbalization through the therapist’s guided movement, allows the children to
experience expressing their own thoughts in a way most similar to their interlocutor. Simultaneous
four‑modal stimulation: visual, motor, tactile and auditory, activates areas of the brain responsible
for speech processes, thereby giving the child a perspective on speech development.
Utterances created with the use of the movable alphabet by children with ASD, both senior
preschoolers and school‑age children, demonstrate the multifaceted nature of language communication,
revealing their intellectual potential, which is difficult to assess in the absence of
independent verbalization.