dc.contributor.author | Peterek, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2025-02-04T13:17:53Z | |
dc.date.available | 2025-02-04T13:17:53Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 400, Studia Logopaedica 8 (2024), s. [91]-97 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/13498 | |
dc.description.abstract | Obserwując rozwój filogenetyczny i ontogenetyczny człowieka, można zauważyć, że podstawą
ruchu, niezbędnego zarówno dla rozwoju organizmu, jak i nawiązania interakcji społecznych,
jest rytm. Pierwotne formy komunikacji oparte na ruchu, w tym ruchu tanecznym, ewoluowały
w kierunku komunikacji w języku fonicznym. Autorka artykułu szuka punktów wspólnych pomiędzy
frazą melodyczną i frazą językową, wskazuje na struktury w korze słuchowej, aktywizujące
się w czasie percepcji dźwięków instrumentalnych i językowych. Przedstawia obiektywne
badania, które udowadniają, że wykształcenie muzyczne nie jest obojętne dla poziomu umiejętności
językowych. Wiedza ta otwiera zupełnie nowe możliwości terapeutyczne. Zaplanowany
trening muzyczny doprowadza do zmian strukturalnych i funkcjonalnych w mózgu dziecka, co
zwiększa jego zdolności poznawcze i umiejętności przetwarzania językowego. | pl |
dc.description.abstract | Observing both the phylogenetic and ontogenetic development of man, it can be seen that the
basis of movement, so necessary for the development of the organism and the establishment
of social interactions, is rhythm. The original forms of communication based on movement, including
dance movement, evolved towards communication in the language of voice. The author
of the article looks for common points between a melodic phrase and a linguistic phrase, points
to structures in the auditory cortex that are activated during the perception of instrumental
and linguistic sounds. It presents objective research which indicates that musical education
is not indifferent to the level of language skills. Which opens up completely new therapeutic
possibilities. Planned musical training leads to structural and functional changes in the child’s brain, which
increases his cognitive abilities and language processing skills. | en |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.subject | rytm | pl |
dc.subject | ruch taneczny | pl |
dc.subject | fraza melodyczna | pl |
dc.subject | fraza językowa | pl |
dc.subject | planum temporale | pl |
dc.subject | rhythm | en |
dc.subject | dance movement | en |
dc.subject | melodic phrase | en |
dc.subject | linguistic phrase | en |
dc.subject | planum temporale | en |
dc.title | Neurobiologiczne podłoże stymulacji rozwoju funkcji językowych dziecka za pomocą frazy melodycznej | pl |
dc.title.alternative | Neurobiological basis of stimulation of the development of language functions child using a melodic phrase | en |
dc.type | Article | pl |