Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPeterek, Magdalenapl
dc.date.accessioned2025-02-04T13:17:53Z
dc.date.available2025-02-04T13:17:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 400, Studia Logopaedica 8 (2024), s. [91]-97pl
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13498
dc.description.abstractObserwując rozwój filogenetyczny i ontogenetyczny człowieka, można zauważyć, że podstawą ruchu, niezbędnego zarówno dla rozwoju organizmu, jak i nawiązania interakcji społecznych, jest rytm. Pierwotne formy komunikacji oparte na ruchu, w tym ruchu tanecznym, ewoluowały w kierunku komunikacji w języku fonicznym. Autorka artykułu szuka punktów wspólnych pomiędzy frazą melodyczną i frazą językową, wskazuje na struktury w korze słuchowej, aktywizujące się w czasie percepcji dźwięków instrumentalnych i językowych. Przedstawia obiektywne badania, które udowadniają, że wykształcenie muzyczne nie jest obojętne dla poziomu umiejętności językowych. Wiedza ta otwiera zupełnie nowe możliwości terapeutyczne. Zaplanowany trening muzyczny doprowadza do zmian strukturalnych i funkcjonalnych w mózgu dziecka, co zwiększa jego zdolności poznawcze i umiejętności przetwarzania językowego.pl
dc.description.abstractObserving both the phylogenetic and ontogenetic development of man, it can be seen that the basis of movement, so necessary for the development of the organism and the establishment of social interactions, is rhythm. The original forms of communication based on movement, including dance movement, evolved towards communication in the language of voice. The author of the article looks for common points between a melodic phrase and a linguistic phrase, points to structures in the auditory cortex that are activated during the perception of instrumental and linguistic sounds. It presents objective research which indicates that musical education is not indifferent to the level of language skills. Which opens up completely new therapeutic possibilities. Planned musical training leads to structural and functional changes in the child’s brain, which increases his cognitive abilities and language processing skills.en
dc.language.isoplpl
dc.subjectrytmpl
dc.subjectruch tanecznypl
dc.subjectfraza melodycznapl
dc.subjectfraza językowapl
dc.subjectplanum temporalepl
dc.subjectrhythmen
dc.subjectdance movementen
dc.subjectmelodic phraseen
dc.subjectlinguistic phraseen
dc.subjectplanum temporaleen
dc.titleNeurobiologiczne podłoże stymulacji rozwoju funkcji językowych dziecka za pomocą frazy melodycznejpl
dc.title.alternativeNeurobiological basis of stimulation of the development of language functions child using a melodic phraseen
dc.typeArticlepl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord