Zależność pomiędzy wybranymi czynnikami lateralizacji a preferowaną stroną żucia
Author:
Szczudło-Oborska, Wiktoria
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 400, Studia Logopaedica 8 (2024), s. [141]-155
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
lateralizacjanożność
żucie
funkcje prymarne
trakt ustno-twarzowy
brain lateralization
chewing
primary functions
orofacial tract
Date: 2024
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejszy artykuł przybliża zjawisko powiązania między nożnością a preferencjami dotyczącymi
gryzienia oraz żucia. Żucie – jako jedna z funkcji prymarnych – jest bardzo ważną czynnością
z perspektywy profilaktyki i terapii logopedycznej. Podczas opracowywania kęsa pokarmowego
zęby, mięśnie żujące, mięśnie języka oraz mięśnie otoczenia szpary ust wykonują
skomplikowaną pracę i koordynują szereg precyzyjnych ruchów. W taki sposób kształtuje się
biomechaniczna baza traktu ustno-twarzowego, na podstawie której budowana jest prawidłowa
artykulacja. Żucie – jako czynność fizjologiczna – należy do czynności zlateralizowanych.
Taki stan rzeczy może być pierwotnie skorelowany z asymetrią anatomiczną i fizjologiczną
mózgu. Badacze związani z naukami medycznymi (stomatologią, ortodoncją, protetyką),
neurolingwistyką
oraz neuropsychologią poszukują związków pomiędzy wzorcem lateralizacji
a preferencjami żucia. Na gruncie logopedycznym wątki te są jednak poruszane bardzo
rzadko. Podejrzewa się, że całościowa lateralizacja pozwoli spojrzeć na model żucia w sposób
bardziej precyzyjny, zauważyć potencjalne nieprawidłowości wynikające z nawyków związanych
z obróbką pokarmu, a w konsekwencji wyciągnąć wnioski istotne w postępowaniu logopedycznym
(profilaktycznym i terapeutycznym). Ze względu na obszerność tego zagadnienia
w niniejszym artykule została poruszona jedynie kwestia korelacji pomiędzy nożnością a preferowaną
stroną żucia. This article explores the phenomenon of the relationship between footedness and chewing
preferences. Chewing, as one of the primary functions, is a very important activity from the perspective
of speech therapy prevention and intervention. During eating, the teeth, masticatory
muscles, tongue muscles, and muscles surrounding the oral cavity perform complex tasks and coordinate a series of
precise movements (Pluta-Wojciechowska, 2013, p. 92–95). In this way, the biomechanical basis of the orofacial
tract is formed, upon which proper articulation is built (Pluta-Wojciechowska, 2013, p. 44–46; 52). Chewing,
belongs to the group of lateralized functions, is the activity performed asymmetrically. This phenomenon may be
primarily correlated with the asymmetric anatomy of the brain and its functions. Researchers associated with
medical sciences (dentistry, orthodontics, prosthetics), neurolinguistics, and neuropsychology are seeking
connections between the lateralization and chewing preferences (Nissan and others, 2004; Barcellos and others,
2012; Rovia-Lastra and others, 2015; Lee and others, 2017). Unfortunately, in speech therapy these issues are very
rarely discussed (Łuszczuk, 2020;
Pluta‑ Wojciechowska, 2022). It is suspected that the whole brain lateralization may allow for a more precise
examination of the chewing pattern, help identify potential irregularities resulting from food processing habits,
and consequently lead to conclusions that are significant for speech therapy practices. Due to the extensive nature
of this topic, this article addresses only the issue of the correlation between footedness and the preferred
chewing side.