dc.description.abstract | W roku 1963 powołano do życia w Rzeszowie drugą wyższą uczelnię — Studium Terenowe Krakowskiej Wyższej Szkoły
Pedagogicznej. Uruchomienie Studium podyktowane zostało dużym stosunkowo zapotrzebowaniem Rzeszowszczyzny na kadry
nauczycielskie z wyższym wykształceniem, znaczną ilością kandydatów z województwa rzeszowskiego do zawodu
nauczycielskiego i bogatymi tradycjami oświatowymi tych terenów, z których ongiś rekrutowała się liczna rzesza
pracowników oświatowych, rozsianych po całej niemal Polsce.
Nowa placówka naukowa w Rzeszowie powstała z inicjatywy wojewódzkich władz partyjnych, administracyjnych i
oświatowych, przy poparciu i pomocy Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. Inicjatywę miejscowych władz w
tworzeniu Terenowego Studium WSP w Rzeszowie czynnie poparły centralne władze partyjne i oświatowe, dzięki którym
zostały zagwarantowane perspektywy dalszego rozwoju uczelni.
Od pierwszej inauguracji roku akademickiego w krakowskim Studium WSP w Rzeszowie minął już rok, który przyniósł
sporo efektów organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych. Chcemy dać temu świadectwo w naszym pierwszym
ROCZNIKU NAUKOWO-DYDAKTYCZNYM, który przygotowano do druku pod naukowym kierownictwem prorektora doc. dra
Franciszka PERSOWSKIEGO i prof. dra Jana NOWAKOWSKIEGO. Zestaw artykułów do rocznika został zaakceptowany
przez rektora prof. dra Wincentego DANKA.
Rocznik w poszczególnych częściach zawiera:
1. Materiały z dziejów Studium (przemówienie inauguracyjne rektora prof. dra Wincentego DANKA, przemówienie
dyrektora generalnego Ministerstwa Oświaty — mgra Stanisława DOBOSIEWICZA, przemówienie I sekretarza KW PZPR
w Rzeszowie — Władysława KRUCZKA, wykład inauguracyjny prorektora prof. dra Adama PRZYBOSIA i sprawozdanie
z rocznej działalności Studium — prorektora doc. dra Franciszka PERSOWSKIEGO);
2. Rozprawy naukowe pracowników Studium: z zakresu historii literatury, językoznawstwa i dydaktyki; publikujemy
je między innymi z myślą o nauczycielach województwa rzeszowskiego, którym pragniemy przyjść z pomocą w ich trudnej
i odpowiedzialnej pracy dydaktycznej. | pl_PL |