Integracja ukraińskich studentów podejmujących naukę w Polsce
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Długosz, Piotr
Źródło: Studia Migracyjne - Przegląd Polonijny. 2018, nr. 2(168), s. 67-92
Język: pl
Słowa kluczowe:
migracje edukacyjnestudenci zagraniczni
ukraińscy studenci w Polsce
educational migration
foreign students
ukrainian students in Poland
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Artykuł prezentuje wyniki badań nad imigracją ukraińskich studentów do Polski. Badania
zostały zrealizowane metodą sondażową za pomocą ankiety audytoryjnej wśród studentów
w 2015 i 2017 r. Próba badawcza liczyła 606 studentów. Badania realizowano w Krakowie,
Rzeszowie i Przemyślu. Wynika z nich, że głównym motywem przyjazdu na studia do Polski
była chęć uzyskania zagranicznego wykształcenia, mającego zwiększyć szanse życiowe młodzieży.
Największym problemem, jaki się pojawił po przyjeździe, były wysokie koszty życia
w Polsce oraz brak znajomości języka i niedostateczna integracja z polskimi rówieśnikami.
Najwyżej studenci ocenili infrastrukturę techniczną i cyfrową polskich uczelni oraz serdeczne
i życzliwe stosunki z pracownikami uczelni. Znaczącym problemem dla studentów był brak
możliwości znalezienia odpowiedniej pracy w czasie studiów i po ich skończeniu. Większość
studentów po licencjacie planuje zdobyć wykształcenie magisterskie. Po zakończeniu edukacji
tylko 13% ankietowanych zamierza wrócić na Ukrainę. Ponad połowa chce pozostać w Polsce,
a 1/3 wyjechać dalej na zachód. The article presents the results of research on the immigration of Ukrainian students to
Poland. The research was conducted in 2015 and 2017 among students with the use of the survey
method and the auditorium questionnaire technique. The research sample consisted of 606
students and was conducted in Kraków, Rzeszów and Przemyśl. The main motivation for going
to Poland was the will to get an education abroad, which is supposed to increase one’s life chances.
The biggest problems the students had to face after arriving in Poland were high costs of living,
insufficient command of Polish and incomplete integration with Polish peers. The students
evaluated the technical and digital infrastructure of Polish universities and the rapport with academic staff
highly. The main problem for the students was the difficulty of finding appropriate jobs during their studies and
after finishing. The majority of students plan to continue studying second cycle degree programs after finishing
their first cycle studies. Only 13% of students declare that they will return to Ukraine after graduating. More
than half want to stay in Poland whereas one third want to go to the West for economic reasons.