dc.contributor.author | Długosz, Piotr | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2019-02-13T07:28:19Z | |
dc.date.available | 2019-02-13T07:28:19Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja Tom 21, numer 4(84), 2018, s. [43]-66 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/4132 | |
dc.description.abstract | Problematyka wchodzenia w dorosłość jest omawiana głównie na przykładzie miejskiej młodzieży wywodzącej się klas
średnich w Europie i Ameryce Północnej. W państwach, w których dominują społeczności wiejskie, brakuje informacji
na temat dorosłości. Prezentowany artykuł jest próbą przedstawienia wiedzy na temat wchodzenia w dorosłość w
społeczeństwach tradycyjnych
zamieszkujących Azję. Do odpowiedzi na pytania dotyczące strategii wchodzenia w dorosłość
i czynników ją kształtujących została wykorzystana analiza danych zastanych z badań sondażowych
zrealizowanych wśród młodzieży w wieku 14–29 lat w Uzbekistanie, Kazachstanie, Kirgistanie
i Gruzji.
Do analizy tego fenomenu wykorzystano koncepcję „wielkiej piątki” (Big Five), w której to wejście w dorosłość jest
równoznaczne z zakończeniem edukacji, podjęciem pracy, założeniem rodziny,
posiadaniem dzieci, prowadzeniem samodzielnego gospodarstwa domowego. Wyniki analiz pokazały, że młodzież w sferze
subiektywnej preferuje tradycyjne formy dorosłości opierające się na rodzinie. Analizując klasyczne kryteria
dorosłości, stwierdzono, że większość młodych jeszcze nie
osiągnęła statusu dorosłego. Prowadzone analizy pokazały też, że wejście w dorosłość jest różne dla
młodzieży wiejskiej i miejskiej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The question of entering adulthood is discussed mainly in the context of urban youth from middle
classes in Europe and North America. There is a lack of information about adulthood in countries where
rural societies prevail. This article aims at presenting knowledge about entering adulthood in traditional
societies in Asia. A secondary research of survey data from the research conducted among youth between
14 and 29 years of age in Uzbekistan, Kazakhstan, Kyrgyzstan and Georgia was undertaken in order to
find an answer to the question regarding strategies for entering adulthood and factors having impact on
this process. The “Big Five” model in which entering adulthood means finishing education, taking up
a job, starting a family, having children and running an independent household was applied in the analysis of this
phenomenon. The results of analyses indicate that the youth in subjective terms prefer traditional forms of
adulthood based on a family. By analysing classic criteria of adulthood, it was determined
that the majority of young people have failed to attain the status of adulthood yet. The conducted analyses have
also shown differences in entering adulthood between rural and urban youth. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | wchodzenie w dorosłość | pl_PL |
dc.subject | wartości społeczne | pl_PL |
dc.subject | młodzież wiejska | pl_PL |
dc.subject | społeczeństwa azjatyckie | pl_PL |
dc.subject | emerging adulthood | en_EN |
dc.subject | social values | en_EN |
dc.subject | rural youth | en_EN |
dc.subject | Asian societies | en_EN |
dc.title | Strategie wchodzenia w dorosłość wiejskiej młodzieży w krajach azjatyckich | pl_PL |
dc.title.alternative | Rural Youth Strategies for Entering Adulthood in Asian Countries | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |