Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 64. Prace Rusycystyczne 5
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Henzel, Janusz
Redaktor:
Henzel, Janusz
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
Język: pl, ru
Data: 1978
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Piąty z kolei rusycystyczny zeszyt Rocznika Naukowo-Dydaktycznego stanowi przegląd dorobku naukowego pracowników
Instytutu Filologii Rosyjskiej z lat 1973—1975.
Dział historycznoliteracki zawiera prace poświęcone problemom poezji, prozy i dramatu rosyjskiego wieku XIX oraz
problemom prozy radzieckiej.
Dział językoznawczy zawiera prace z zakresu słowotwórstwa, morfologii, frazeologii i składni rosyjskiej.
Dział metodyczny poświęcony jest dydaktyce języka rosyjskiego szkoły podstawowej i średniej oraz niektórym
problemom ogólnoteoretycznym stojącym na pograniczu językoznawstwa i dydaktyki. Zamieszczony w tym dziale artykuł
Uwagi o historii, stanie obecnym i perspektywach nauczania jeżyka rosyjskiego w szkole polskiej powstał w ramach
badań nad problemem resortowym dotyczącym określania skuteczności i optymalnych warunków stosowania metod nauczania
w zakresie poszczególnych przedmiotów w 10-letniej szkole średniej. Część pierwszą artykułu opracowała Mieczysława
Cieśla, część drugą — Edward Szędzielorz, część trzecią — Janusz Henzel. Artykuł stanowi wyraz poglądów ogółu
pracowników Zakładu Dydaktyki Języka Rosyjskiego Instytutu Filologii Rosyjskiej WSP w Krakowie w kwestii
stosowanych w przeszłości i obecnie w naszym kraju metod nauczania języka rosyjskiego oraz w kwestii poszukiwań
optymalnej metody.
Cechą specyficzną oddawanego do rąk Czytelników V zeszytu Rocznika jest znaczna liczba debiutów naukowych. Znalazły
się w nim artykuły młodych pracowników Instytutu (Haliny Chodurskiej, Henryki Krajewskiej, Franciszki Kundyckiej,
Anny Satały, Danuty Szczepańskiej i Jadwigi Szędzielorz) prezentujące ich pierwsze osiągnięcia badawcze.
Rocznik zawiera także prace Kolegów z ZSRR, NRD i Jugosławii współpracujących z naszym Instytutem: doc. dr Ludmiły
Iwanowej (Instytut Pedagogiczny w Wołgogradzie), prof. dra hab. Wolfganga Bussewitza, doc. dra hab. Günthera Aldera
i dra Gottfrieda Kirchnera (Pädagogische Hochschule w Dreźnie) oraz dra Vojislava Bojovicia (Akademia Pedagogiczna
w Niksiciu).