• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WH)
  • Artykuły naukowe (WH)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Niektóre wskaźniki klasyfikowania pojęć w polskiej terminologii logopedycznej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Niektóre wskaźniki klasyfikowania... (488.1KB)
Autor:
Ożdżyński, Jan
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 6, Studia Linguistica 1 (2002), s. [295]-306
Język: pl
Data: 2002
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
The input of representatives of various disciplines and fields of study in creating logopedic ideas is reflected in the subject literature by the terminological variety and diverse sets of criteria, based on which categorisation of speech, voice, hearing, reading and writing distortions is conducted. The logopedic terminology originating from the fringes of the discipline (phoniatrics), clinical psychology and child psychology demands a separate set of criteria (aspects, sub-categories) such as: etiology (causes), patomechanism, symptoms of speech distortions and others. Distortions and disturbances of speech can be further divided according to various (sub)types, for example: a. kind, b. extent, c. depth, d. dynamics, and the like. Depending on the fact whether a given phenomenon is analysed by a physician, linguist or psychologist, each of them pays attention to a different aspect of the problem. The physician mainly concentrates on the causes (etiology) and mechanisms of creating distortions (patomechanisms); the linguist focuses on their linguistic symptoms and consequences for the communication process; the psychologist is interested in the links between other areas of development and effects in the emotional and social functions of the child - pupil (patient) with speech disturbances. These phenomena are evident in the choice of criteria adopted for the categorisation of logopedic problems by the specialists.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4591
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2002, Studia Linguistica 1
  • Artykuły naukowe (WH)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image