dc.description.abstract | Zasadniczy cel nauczania geografii polega na doprowadzeniu uczniów do poznania wielostronnych związków między
poszczególnymi komponentami struktury krajobrazu (ukształtowania terenu, jego budowy geologicznej, nawodnienia,
klimatu, pokrywy glebowej i roślinnej wraz ze zwierzętami i wszelkimi przejawami działalności ludzkiej).
Poszczególne komponenty krajobrazu są objaśniane tylko częściowo na lekcjach geografii, brakujące aspekty
objaśniane są na lekcjach biologii.
Na podstawie analizy literatury i badań empirycznych została opracowana koncepcja korelacji geografii i biologii,
dostosowana do obowiązujących w NRD szkolnych programów nauczania.
W wyniku teoretycznych rozważań został opracowany projekt organizacji wycieczki geograficzno-biologicznej dla
klasy IX.
Tematyka wycieczki wynikająca z programu nauczania geografii:
1. Ukształtowanie terenu
2. Minerały
3. Profil glebowy
4. Związki między komponentami krajobrazu
5. Wpływ społeczeństwa na kształtowanie krajobrazu
Tematyka wycieczki wynikająca z programu nauczania biologii:
a) Czynnik światła
b) Miejsce-biotyp
c) Analiza gleby
d) Producenci, konsumenci, reducenci
e) Profil krajobrazu, ze szczególnym uwzględnieniem roślinności
f) Wpływ człowieka na przyrodę
Następuje podział klasy na 2 grupy (A, B), grupy te otrzymują różne polecenia i zadania. Tematyka a-d opracowywana
jest w jednej z grup pod kierunkiem nauczyciela biologii. Druga grupa pod kierunkiem nauczyciela geografii zajmuje
się tematyką 1—3. W dalszej części wycieczki zmienia się kierownictwo grup. Pozostała tematyka, tj. 4, 5 oraz e,
f, opracowywana jest z całą klasą pod kierunkiem obydwu nauczycieli.
Badania empiryczne dowiodły, że uczniowie biorący udział w wycieczce prowadzonej wg ukazanej organizacji pracy
zdobyli pełne zrozumienie struktury krajobrazu. | pl_PL |