Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMeincke, Rolfpl_PL
dc.date.accessioned2019-04-16T16:30:32Z
dc.date.available2019-04-16T16:30:32Z
dc.date.issued1982
dc.identifier.citationRocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1982, Z. 77, Prace Geograficzne 9, s. 105-[112]pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/4758
dc.description.abstractZasadniczy cel nauczania geografii polega na doprowadzeniu uczniów do poznania wielostronnych związków między poszczególnymi komponentami struktury krajobrazu (ukształtowania terenu, jego budowy geologicznej, nawodnienia, klimatu, pokrywy glebowej i roślinnej wraz ze zwierzętami i wszelkimi przejawami działalności ludzkiej). Poszczególne komponenty krajobrazu są objaśniane tylko częściowo na lekcjach geografii, brakujące aspekty objaśniane są na lekcjach biologii. Na podstawie analizy literatury i badań empirycznych została opracowana koncepcja korelacji geografii i biologii, dostosowana do obowiązujących w NRD szkolnych programów nauczania. W wyniku teoretycznych rozważań został opracowany projekt organizacji wycieczki geograficzno-biologicznej dla klasy IX. Tematyka wycieczki wynikająca z programu nauczania geografii: 1. Ukształtowanie terenu 2. Minerały 3. Profil glebowy 4. Związki między komponentami krajobrazu 5. Wpływ społeczeństwa na kształtowanie krajobrazu Tematyka wycieczki wynikająca z programu nauczania biologii: a) Czynnik światła b) Miejsce-biotyp c) Analiza gleby d) Producenci, konsumenci, reducenci e) Profil krajobrazu, ze szczególnym uwzględnieniem roślinności f) Wpływ człowieka na przyrodę Następuje podział klasy na 2 grupy (A, B), grupy te otrzymują różne polecenia i zadania. Tematyka a-d opracowywana jest w jednej z grup pod kierunkiem nauczyciela biologii. Druga grupa pod kierunkiem nauczyciela geografii zajmuje się tematyką 1—3. W dalszej części wycieczki zmienia się kierownictwo grup. Pozostała tematyka, tj. 4, 5 oraz e, f, opracowywana jest z całą klasą pod kierunkiem obydwu nauczycieli. Badania empiryczne dowiodły, że uczniowie biorący udział w wycieczce prowadzonej wg ukazanej organizacji pracy zdobyli pełne zrozumienie struktury krajobrazu.pl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.titleZur Notwendigkeit der Fachkoordination im Geographieunterricht (erläutert am Beispiel der Verbindung zwischen den Fächern Geographie und Biologie)de_DE
dc.title.alternativeO konieczności korelacji międzyprzedmiotowej na przykładzie korelacji między geografią i biologiąpl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord