Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Romanistyczne: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 71
-
Les refrains du récit de vie oral
(1994) -
L’autobiographie ordinaire
(1994) -
Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 171. Prace Romanistyczne 4
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1994)Le présent volume rassemble les actes du colloque international sur l’autobiographie, intitulé „Où en sommes-nous dans les recherches autobiographiques?”, qui s’est tenu au Département d’Etudes Romanes de l’Ecole Normale ... -
La cohérence du texte sur la base du chapitre choisi de "Julie ou la dissolution" de Marcel Moreau
(1991)Problem spójności tekstu można rozpatrywać w aspekcie semantycznym i strukturalnym. Artykuł stanowi próbę ukazania mechanizmów spójnościowych dotyczących płaszczyzny semantycznej. Analiza poszczególnych akapitów i powiązań ... -
Equivalents français de l’instrumental polonais en fonction d’argument propositionnel
(1991)Podstawowym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie form francuskich odpowiedników polskiego narzędnika w funkcji argumentu nieprzedmiotowego. Analizie poddano takie konstrukcje z narzędnikiem, w których argument ... -
Métonymies et synecdoques
(1991)Synekdocha wzbudzała zainteresowanie badaczy już od czasów antycznych. Wskazano wiele jej rodzajów zależnie od relacji łączącej jej człony. Niniejszy artykuł jest polemiką z dotychczasowymi definicjami tej figury. Stwierdza ... -
A propos des oppositions thème/rhème, connu/nouveau, défini/indéfini dans l’étude de la perspective fonctionnelle de la proposition. Confrontation du russe et du français
(1991)Artykuł niniejszy opiera się na materiale tekstów francuskich i rosyjskich. Konfrontując tłumaczenia tekstów w tych dwu językach, autor bada opozycje następujące: „thème/rhème”, „znane”/„nieznane” w świetle opozycji ... -
Les intellectuels pacifistes français face au défi fasciste
(1991)W tym przyczynku do badań nad narodzinami i zakresem walki z faszyzmem pragniemy zwrócić uwagę na postawę francuskich intelektualistów uważających się za pacyfistów lub uchodzących za takowych. Ich głęboka dezaprobata dla ... -
Conrad Celtes, l’archihumaniste, et l’université de Cracovie
(1991)Artykuł ukazuje sylwetkę wybitnego humanisty włoskiego i jego wpływ na uniwersytety europejskie w zakresie geografii, filozofii i pedagogiki. Nie uformował się jednak Celtes we Włoszech. Prawdziwych mistrzów znalazł w ...