dc.contributor.author | Lemaire, Jacques | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2019-05-31T11:40:37Z | |
dc.date.available | 2019-05-31T11:40:37Z | |
dc.date.issued | 1983 | |
dc.identifier.citation | Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1983, Z. 86, Prace Romanistyczne 1, s. 37-[47] | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/5021 | |
dc.description.abstract | Krytyka uniwersytecka wywodząca się z tradycji katolickiej wskazywała często na głęboko antyklerykalny charakter
Legendy Dyla Sowizdrzała Charlesa De Costera. W oparciu o informacje zawarte w biografii autora dowiadujemy się,
że przyłączył się on do belgijskich ruchów katolickich zgodnie ze swoimi przekonaniami /odłam postępowy w partii
liberalnej, masoneria/. W samym dziele, antyklerykalizm ujawnia się w dwojaki sposób /czego dotąd w pełni nie
wykazano/. Z jednej strony De Coster zapożycza ze średniowiecznej tradycji literackiej, zwłaszcza z "fabliaux",
wizję dość elementarne, przedstawicieli kleru /uosabiających skąpstwo i rozpustę/. Z drugiej strony potępia gwałt
i represje stosowane przez Kościół i Państwo jako narzędzie ucisku społecznego. W tym znaczeniu, De Coster wyraża
w formie literackiej ideały braterstwa i sprawiedliwości wyznawano w jego kręgu filozoficznym. Ten aspekt Legendy
Dyla Sowizdrzała skłania do uznania powieści De Costera za jedno z dzieł literatury światowej. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.title | Aspects de l'anticléricalisme dans La Legende d'Ulenspiegel de Charles de Coster | fr_FR |
dc.title.alternative | Aspekty antyklerykalne w Legendzie Dyla Sowizdrzała Charlesa de Costera | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |