Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLemaire, Jacquespl_PL
dc.date.accessioned2019-05-31T11:40:37Z
dc.date.available2019-05-31T11:40:37Z
dc.date.issued1983
dc.identifier.citationRocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1983, Z. 86, Prace Romanistyczne 1, s. 37-[47]pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/5021
dc.description.abstractKrytyka uniwersytecka wywodząca się z tradycji katolickiej wskazywała często na głęboko antyklerykalny charakter Legendy Dyla Sowizdrzała Charlesa De Costera. W oparciu o informacje zawarte w biografii autora dowiadujemy się, że przyłączył się on do belgijskich ruchów katolickich zgodnie ze swoimi przekonaniami /odłam postępowy w partii liberalnej, masoneria/. W samym dziele, antyklerykalizm ujawnia się w dwojaki sposób /czego dotąd w pełni nie wykazano/. Z jednej strony De Coster zapożycza ze średniowiecznej tradycji literackiej, zwłaszcza z "fabliaux", wizję dość elementarne, przedstawicieli kleru /uosabiających skąpstwo i rozpustę/. Z drugiej strony potępia gwałt i represje stosowane przez Kościół i Państwo jako narzędzie ucisku społecznego. W tym znaczeniu, De Coster wyraża w formie literackiej ideały braterstwa i sprawiedliwości wyznawano w jego kręgu filozoficznym. Ten aspekt Legendy Dyla Sowizdrzała skłania do uznania powieści De Costera za jedno z dzieł literatury światowej.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.titleAspects de l'anticléricalisme dans La Legende d'Ulenspiegel de Charles de Costerfr_FR
dc.title.alternativeAspekty antyklerykalne w Legendzie Dyla Sowizdrzała Charlesa de Costerapl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord