Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarx, Jacquespl_PL
dc.date.accessioned2019-05-31T11:44:15Z
dc.date.available2019-05-31T11:44:15Z
dc.date.issued1983
dc.identifier.citationRocznik Naukowo-Dydaktyczny. 1983, Z. 86, Prace Romanistyczne 1, s. 49-[68]pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/5022
dc.description.abstractBalet dworski czasów Ludwika XIII, konkretnie le Ballet de la Douairière de Billebahaut, często wprowadza na scenę elementy burleski, fantazji i egzotyzmu. Występują w nim także postaci dwojakie - androgyni, mający - według ówczesnej opinii - rozweselać swoim dziwacznym wyglądem. Rozważania tego typu nie wyczerpują jednak bogatej problematyki przedmiotu, ściśle powiązanej z historią mentalności. Warstwa egzotycznej cudowności, jak i wzrastająca moda na osobliwości Wschodu nakładają się tylko na obecne od dawna obsesje wokół tematu mitycznych krain i ras, na odrodzoną w XVI wieku kulturę platońską, na tradycję hermetyki łączącej rozdział płci z upadkiem człowieka, a także na wykorzystującą ten mit heterodoksję filozoficzną i religijną XVII wieku. Praca podejmuje zatem prześledzenie analogii związanych z hermafrodytyzmem i przyczyniających się do strukturyzacji jego myślowego obrazu.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.titleLe thème de l'Androgyne au XVIIe sièclefr_FR
dc.title.alternativeTemat androgyna w XVII wiekupl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord