dc.contributor.author | Długosz, Piotr | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2019-06-04T10:56:18Z | |
dc.date.available | 2019-06-04T10:56:18Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 269, Studia Sociologica 10 (2018), vol. 2, s. [116]-134 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/5089 | |
dc.description.abstract | Prezentowany artykuł ma na celu pokazanie społecznych skutków reformy edukacyjnej wprowadzającej
gimnazja w 1999 r. Do tego celu zostały wykorzystane badania sondażowe zrealizowane w środkowym
okresie (2009 r.) trwania nowego ustroju szkolnego. Do zebrania danych zastosowano metodę
sondażową, stosując ankietę audytoryjną. Przebadano 1767 respondentów uczących się w trzecich
klasach z 33 gimnazjów na południu Polski. Wyniki analiz pokazały, że lokalizacja gimnazjum ma
wpływ na edukacyjne rezultaty uczniów. Różnice w wynikach uczniów gimnazjów są odzwierciedleniem
społecznych różnic między nimi. W szkołach miejskich, gdzie dominowała młodzież z wysokim statusem,
młodzież uzyskiwała najlepsze wyniki, jak też miała najwyższe aspiracje edukacyjne. W szkołach
wiejskich wśród młodzieży z niskim statusem osiągnięcia szkół oraz aspiracje były niskie. W wyniku
zachodzących zmian w systemie, jak też jego otoczeniu doszło do zwiększenia się nierówności szans
edukacyjnych młodzieży z niskim statusem. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article aims at presenting social effects of education reform which introduced middle schools
(gymnasium) in 1999. Survey research conducted in the middle period of the new system of education (2009)
was used to determine the aforementioned effects. The survey method and the auditorium questionnaire
was used to collect data. 1767 third-graders from 33 middle schools in the south of Poland took part in
the research. The results of analyses indicate that the location of a school has influence on the students’
educational achievements. The differences in the educational performance of middle school students reflect
social differences between them. In urban schools, where youth of higher status prevailed, the students
achieved the best results and had the highest educational aspirations. In rural schools, among youth of lower
status, the achievements and aspirations were lower. As a result of changes to the system and spheres
related to it, the increase in inequalities of educational chances of youth of lower status occurred. | en_EN |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | reforma gimnazjalna | pl_PL |
dc.subject | społeczne skutki | pl_PL |
dc.subject | efekt odwrócenia | pl_PL |
dc.subject | gimnazjaliści | pl_PL |
dc.subject | nierówności edukacyjne | pl_PL |
dc.subject | education reform | en_EN |
dc.subject | social effects | en_EN |
dc.subject | reverse effect | en_EN |
dc.subject | middle school students | en_EN |
dc.subject | educational inequality | en_EN |
dc.title | Paradoksy reformy edukacji w świetle badań uczniów gimnazjów | pl_PL |
dc.title.alternative | Paradoxes of the education reform in the light of research on middle school students | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |