Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDługosz, Piotrpl_PL
dc.date.accessioned2019-06-04T10:56:18Z
dc.date.available2019-06-04T10:56:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 269, Studia Sociologica 10 (2018), vol. 2, s. [116]-134pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/5089
dc.description.abstractPrezentowany artykuł ma na celu pokazanie społecznych skutków reformy edukacyjnej wprowadzającej gimnazja w 1999 r. Do tego celu zostały wykorzystane badania sondażowe zrealizowane w środkowym okresie (2009 r.) trwania nowego ustroju szkolnego. Do zebrania danych zastosowano metodę sondażową, stosując ankietę audytoryjną. Przebadano 1767 respondentów uczących się w trzecich klasach z 33 gimnazjów na południu Polski. Wyniki analiz pokazały, że lokalizacja gimnazjum ma wpływ na edukacyjne rezultaty uczniów. Różnice w wynikach uczniów gimnazjów są odzwierciedleniem społecznych różnic między nimi. W szkołach miejskich, gdzie dominowała młodzież z wysokim statusem, młodzież uzyskiwała najlepsze wyniki, jak też miała najwyższe aspiracje edukacyjne. W szkołach wiejskich wśród młodzieży z niskim statusem osiągnięcia szkół oraz aspiracje były niskie. W wyniku zachodzących zmian w systemie, jak też jego otoczeniu doszło do zwiększenia się nierówności szans edukacyjnych młodzieży z niskim statusem.pl_PL
dc.description.abstractThe article aims at presenting social effects of education reform which introduced middle schools (gymnasium) in 1999. Survey research conducted in the middle period of the new system of education (2009) was used to determine the aforementioned effects. The survey method and the auditorium questionnaire was used to collect data. 1767 third-graders from 33 middle schools in the south of Poland took part in the research. The results of analyses indicate that the location of a school has influence on the students’ educational achievements. The differences in the educational performance of middle school students reflect social differences between them. In urban schools, where youth of higher status prevailed, the students achieved the best results and had the highest educational aspirations. In rural schools, among youth of lower status, the achievements and aspirations were lower. As a result of changes to the system and spheres related to it, the increase in inequalities of educational chances of youth of lower status occurred.en_EN
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectreforma gimnazjalnapl_PL
dc.subjectspołeczne skutkipl_PL
dc.subjectefekt odwróceniapl_PL
dc.subjectgimnazjaliścipl_PL
dc.subjectnierówności edukacyjnepl_PL
dc.subjecteducation reformen_EN
dc.subjectsocial effectsen_EN
dc.subjectreverse effecten_EN
dc.subjectmiddle school studentsen_EN
dc.subjecteducational inequalityen_EN
dc.titleParadoksy reformy edukacji w świetle badań uczniów gimnazjówpl_PL
dc.title.alternativeParadoxes of the education reform in the light of research on middle school studentsen_EN
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord